مدل كودك: معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، از ساخت و عرضه یك میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسكونی در چارچوب سه طرح اقدام ملی، طرح تكمیل مسكن مهر و طرح مسكن روستایی طی چند سال آینده خبرداد.
به گزارش مدل كودك به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی در چهارمین همایش ملی جایگاه مهندسی ترافیك در ساخت وساز شهری بر اهمیت رشته مهندسی ترافیك در كشور تاكید كرد و اظهار داشت: جامعه مهندسی با ۵۰۰ هزار نفر عضو بعنوان یك تشكل غیردولتی كه مهندسان در آن عضویت دارند، می تواند به مشكلات ترافیكی شهر و دیگر مباحث نظم بیش تری دهد و مسائل ترافیكی و دیگر مسائل شهری را حل و فصل كند. وی ادامه داد: ما امروز بعنوان مهندس در این نقطه حساس تاریخی كشور، رسالت داریم تا سهم و مسئولیت خودرا در ارتباط با مهندسی كشور و به خصوص مهندسی ترافیك ایفا نماییم. وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این مطلب كه وزارت راه و شهرسازی تكمیل و راه اندازی یك میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسكونی را در دستور كار دارد، اظهار داشت: طرح اقدام ملی، طرح تكمیل مسكن مهر و طرح مسكن روستایی همچون طرح هایی است كه به راه اندازی یك میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسكونی در كل كشور می انجامد و بطور قطع همه ساخت وسازها توسط بخش خصوصی صورت خواهد گرفت. وی تاكید كرد: راه اندازی یك میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسكونی كه به وسیله بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد با نظارت و اختیارات دولت انجام می شود و این اختیارات بطور قطع غیرقابل واگذاری است. معاون امور مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همین طور اعلام نمود: آینده كشور به دست مهندسان ایجاد می شود و مهندسان در مقاطع تاریخی مختلف ثابت كردند كه اعتماد به آنها راهگشا است. حسینی به تاكید وزیر راه و شهرسازی بر توجه ویژه به رشته های مهندسی ترافیك، مهندسی نقشه برداری و مهندسی تأسیسات اشاره نمود و اظهار داشت: آقای مهندس اسلامی درك بسیار مناسبی از مسائل مبتلابه مهندسی دارند و به بنده ماموریت دادند تا توجه ویژه به رشته مهندسی ترافیك در نظام مهندسی داشته و آنرا تقویت نماییم. وی اعلام نمود: مهندسی ترافیك نگاه كاهش ریسك و پیشگیری خطرات است. معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینكه پستی و بلندی های سطح معابر و پیاده راه ها یكی از مشكلاتی است كه به اجرای ناقص بعضی از قوانین مرتبط می باشد، اظهار داشت: قانون صدور مجور راه اندازی بنا (پروانه ساختمان و بر و كف)، مشخصات و خاصیت های بر را می دهد ولی به كف بی توجه است و همین البته مشكلات عدیده ای را برای سطح شهر و پیاده راه ها به وجود آورده است. حسینی با تاكید بر اینكه داشتن نگاه یكپارچه و همه جانبه نگر می تواند در حل بعضی از مسائل كارگشا باشد، اظهار داشت: هر شهری باید مدل ماكرو و كل نگر برای مهندسی ترافیك داشته باشد و در عین حال باید مطالعات موضعی و میكرو نیز داشته باشد كه با مدل ماكرو در تطابق باشد. وی با بیان اینكه در قانون نظام مهندسی ساختمان، هفت رشته مهندسی گنجانده شده كه تنها چهار رشته معماری، عمران، برق و مكانیك مورد اقبال قرار گرفته اند از توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به دیگر رشته های مهندسی همچون ترافیك، تاسیسات و نقشه برداری آگاهی داد و اشاره كرد: حافظه تصویری ماندگارتر از حافظه كلامی و نوشتاری است باید تلاش نماییم تا حافظه تصویری مردم را نسبت به حل معضل ترافیك تقویت نماییم وگرنه دادن نظریه صرف كمكی به حل مشكلات نخواهد كرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه ترافیك، محور بررسی طرح های شهری و فرادست است، اظهار داشت: نباید در مطلاعات خود پیوست ترافیكی داشته باشیم بلكه اهمیت ترافیك و مطالعات آن آنقدر بالا است كه باید محور مطالعه و سنگ بنا ترافیك باشد. وی تصریح كرد: صنعت ساختمان یكی از صنایعی است كه با رونق دادن به آن ۱۳۰ صنعت در رابطه با ساختمان فعال خواهد شد و امروز كه كشور به سبب جنگ اقتصادی در بعضی صنایع با مشكل مواجه می باشد تقویت صنعت ساختمان الزامی و ضروری می باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام داشتن تعامل مناسب با سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور، توضیح داد: با نگاهی كه در این دوره از وزارت راه و شهرسازی حاكم شده است و تعامل مناسبی كه با سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور به وجود آمده، مسائل بسیار زودتر از گذشته حل و فصل خواهند شد. وی اشاره كرد: تلاش می نماییم تا جامعه مهندسی جایگاه خودرا اعتلا دهد و به رسالت خود كه همانا سازندگی كشور است مبادرت ورزد. حسینی افزود: تكمیل و راه اندازی یك میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسكونی را كه در دستور كار وزارت راه و شهرسازی است در سایه همكاری بخش خصوصی و دولت محقق می شود. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی افزود: ما در وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی و عملیاتی شدن راه اندازی و تكمیل یك میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسكونی جایی كه زمین لازم باشد زمین تخصیص می دهیم و همین طور در مناطقی كه نیاز به مجوز باشد با رعایت مقررات و ضوابط بوسیله شورای عالی شهرسازی و معماری اقدام خواهیم كرد. وی، جا انداختن اهمیت مهندسی ترافیك و سایر رشته های مهندسی را در امر ساخت و ساز نیازمند فرهنگ سازی برشمرد و خطاب به سازمان های نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: سازمان های نظام مهندسی ساختمان نسبت به فرهنگ سازی و جا انداختن اهمیت سایر رشته های مهندسی همچون مهندسی ترافیك، تاسیسات و نقشه برداری اهتمام بیشتری داشته باشند.
منبع: مدل كودك