به گزارش مدل کودک، آموزش و پرورش اساس علم آموزی و تربیت دانش آموزان را برعهده دارد، به عبارتی در شکل گیری شخصیت کودکان اهمیت بالای ی ایفا کرده و می تواند در بازآفرینی فرهنگ بعنوان احیا کننده مقوله هویت در میان دانش آموزان موثر واقع شود که بایستی مسئولان ذیربط به این مورد توجه کافی را داشته باشند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایرنا، آموزش و پرورش که شامل تعلیم و تربیت است و در محوطه و ساختمان مدارس صورت می گیرد، تا قرن های زیادی در دسترس کسانی بود که پول، امکانات و وقت کافی برای این امر در اختیار داشتند، یعنی قبل از اختراع چاپ، با زحمت و مشقت بسیاری، کتاب ها نسخه برداری می شدند و کمیاب بودند، از همین رو خواندن و نوشتن، امری ضروری در زندگی افراد محسوب نمی شد.
بیشتر مردم از راه عادات اجتماعی و مهارت های عملی بزرگسالان و از طریق تقلید اعمال آنها همچون کار در مزرعه و یا کارهای خانگی، دانش و مهارت لازم را پیدا می کردند و آداب و رسوم محلی نسل به نسل از همین طریق و از طریق سنت شفاهی قصه گویی منتقل می شد.
با صنعتی شدن جوامع، سطح سواد مردم به تدریح بالا رفت تا جایی که میتوان به جرات اظهار داشت که امروزه حدودا تمام افراد جامعه قادر به خواندن و نوشتن در سطح ابتدایی هستند و زندگی افراد تحت الشعاع روزنامه ها، مجلات، تلویزیون و رسانه قرار گرفته و آموزش رسمی در مدارس و دانشگاه ها پایه و اساس زندگی انسان ها شده است.
این در حالیست که نمی توان از نقش مدارس در ایجاد فرصت و موقعیت های تحصیلی در درجات بالاتر همانند دانشگاه ها چشم پوشی کرد، امروزه مردم ناچار هستند که سطح مهارت های خواندن، نوشتن، دانش عمومی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خویش را بالا برند تا بر اشکال نوین و فنی اطلاعات در جامعه امروزی احاطه یابند، چون که یک جامعه پیشرفته احتیاج به گسترش و توسعه مرزهای معرفت و آگاهی دارد.
آموزش و پرورش در طول سالیان متمادی همگام با جامعه دستخوش تغییرات فراوانی شده است، با عنایت به اینکه این تغییرات اجتماعی در جامعه هنوز هم ادامه دارد، نهاد آموزش و پرورش باید خویش را با نیازهای روز جامعه و همسو با تغییرات ایجاد شده، منطبق نماید و از قید سنت های گذشته رها شود.
به واقع، آموزش و پرورش در گسترش عدالت اجتماعی، زنده نگاه داشتن افکار و رویکردها و همینطور توسعه فرهنگ در جامعه نقش بسزایی دارد، ازاین رو برنامه های آموزشی و تربیتی باید مطابق با نیاز و شرایط فرهنگی امروز جامعه باشد.
اما گویی با گذشت زمان و تغییرات اجتماعی که جامعه با آن روبرو شده، صدمه های اجتماعی در سطوح و لایه های مختلف جامعه هم مشاهده می شود، گزارش ها نشان از افزایش میزان صدمه های اجتماعی در میان دانش آموزان مدارس کشور و همینطور استان قزوین دارد.
این در شرایطی است که یک هزار و ۹۷۳ دانش آموز قزوینی در جهت اجرای طرح غربالگری نماد در شرایط اضطرار صدمه های اجتماعی تشخیص داده شدند که بایستی تحت درمان قرار گیرند، اما این استان از زیرساخت های لازم برای رسیدگی به امور صدمه های اجتماعی دانش آموزان برخوردار نیست.
علاوه بر آن بنا و بر گزارش استانی، ۱۶ هزار و ۵۹۴ دانش آموز قزوینی نیازمند مشاوره تخصصی تشخیص داده شدند، ۳۰۰ دانش آموز تحت درمان مراکز درمان علوم پزشکی، ۴۰۰ دانش آموز در مراکز درمانی تحت همکاری آموزش و پرورش و ۱۰۰ دانش آموز هم زیر پوشش بهزیستی قرار گرفتند، ۵۷۳ دانش آموز دیگر هم در وضعیت بسیار بدی از صدمه های اجتماعی قرار دارند، اما فضایی برای رسیدگی و نگهداری آنها در این استان وجود ندارد.
آموزش و پرورش برای برون رفت از شرایط موجود خود بایستی با بازآفرینی فرهنگی، باورهای جدید را به جای باورهای گذشته و قدیمی قرار دهد و در کنار آن به توسعه علم و دانش، به کارگیری ایده ها و خلاقیت های نو و همینطور دگرگونی مبادرت ورزد.
در حقیقت آموزش و پرورش با استفاده از فرهنگ می تواند برنامه های آموزشی جدیدی را تدوین کند که در رشد فرهنگی و نوسازی جامعه امروز موثر واقع شود، برای این امر در ابتدا مشکلات امروز جامعه توسط نهاد آموزش و پرورش باید احصا و ارتباطات فرهنگی و فکری در میان آحاد مردم تقویت شود.
تحولات اجتماعی و سرعت بی محابای فناوری و تکنولوژی های روز در جامعه امروزی تأثیر بسیار عمیقی در روند زندگی مردم و همینطور کودکان و نوجوانان داشته است و در این میان دانش آموزان با نوعی تاخر فرهنگی با دنیای مدرن هم مواجهند که باید نهادی مانند آموزش و پرورش در زمینه جامعه پذیری شرایط نوین جهان و جامعه هم نقش خویش را به خوبی ایفا کند.
رهاورد:
برای مهندسی فرهنگی شرایط امروز از جانب نهادی چون آموزش و پرورش که نقش بسیار مهمی در امر فرهنگ برعهده دارد بایستی نیازهای جامعه احصا و سپس با استفاده از قوانین کلی، تحلیل های عمیقی از شرایط توسط جامعه شناسان ارائه داده شود و در نهایت هم با برنامه ریزی های صحیح، تغییراتی در روند تعلیم و تربیت آموزش و پرورش داده شود.
همچنین برای “باز آفرینی فرهنگی” با دوری جستن از سیاست زدگی و استفاده از نیروهای نخبه در زمینه فرهنگ و تعلیم و تربیت و با از بین بردن شکاف و ناعدالتی آموزشی و همینطور ایجاد زمینه های لازم برای مشارکت اغلب مردم و انجمن های مردم نهاد در مباحث اجتماعی و فرهنگی میتوان گامهای مثبتی برای بهبود اوضاع دانش آموزان برداشت.
منبع: modelkids.ir