معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور خبر داد پوشش ۸۵ درصدی برنامه غربالگری بینایی در کشور

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور خبر داد پوشش ۸۵ درصدی برنامه غربالگری بینایی در کشور

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور خبر داد پوشش ۸۵ درصدی برنامه غربالگری بینایی در کشور

به گزارش مدل کودک، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: برنامه غربالگری بینایی هم اکنون با پوشش بیش از ۸۵ درصد و با همکاری وزارت آموزش وپرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام می باشد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، فاطمه عباسی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، همزمان با روز جهانی عصای سفید، توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای لطمه بینایی را با اهمیت ترین اهداف سازمان بهزیستی نام برد و اظهار داشت: خیلی از خط مشی های سازمان در تامین منابع اعتباری و تدوین طرح ها و برنامه های توانبخشی بر طبق آن ترسیم شده است.
عباسی با اعلان اینکه ۲۴۰هزار و ۲۱۹ نفر از افراد نابینا و کم بینا تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، اظهار داشت: اجرای طرح پیش گیری از تنبلی چشم با همکاری وزارت آموزش و پرورش، تدوین و اجرای برنامه های آگاهسازی درباب پیش گیری از انواع معلولیت ها در سراسر کشور در قالب فیلم ها و جزوات و کارگاه های آموزشی و خصوصاً توسعه برنامه های مشاوره ژنتیک در مراکز تخصصی در مناطق مختلف از با اهمیت ترین این برنامه ها به شمار می روند.
وی از شروع اجرای برنامه ی کشوری پیش گیری از تنبلی چشم در خردسالان ۳ تا ۶ ساله از سال ۱۳۷۵ آگاهی داد و اشاره کرد: این برنامه هم اکنون با پوشش بیش از ۸۵ درصد و با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش وپرورش استثنایی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام می باشد.
عباسی با اشاره به این که از شروع برنامه تا حالا بالاتر از ۵۸ میلیون کودک مورد غربال قرار گرفته اند، که از این بیش از ۲میلیون نفر دارای انواع اختلالات بینایی و تعداد ۳۹۶هزار و ۷۳ نفر کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شده و جهت اقدامات درمانی ارجاع شده اند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اعلان اینکه در سال ۱۴۰۲، بالاتر از ۳میلیون کودک، از نظر بینایی غربال شدند، اظهار داشت: از این تعداد، ۷۰هزار و ۷۹۵ مورد دارای انواع اختلالات بینایی تشخیص داده شدند و ۱۶ هزار و ۶۱ مورد دارای تنبلی چشم بوده اند. در این برنامه خردسالان توسط چارتE و دستگاه غربالگر عیوب انکساری و بوسیله ی غربالگران آموزش دیده غربال می شوند.
وی از اجرای برنامه پیش گیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک از سال ۱۳۷۶ آگاهی داد و اظهار داشت: ابتدا تأسیس مراکز مشاوره‌ی ژنتیک در ۹ استان کشور شروع شد و هم اکنون ۲۱۳ مرکز دولتی و خصوصی مشاوره‌ی ژنتیک مشغول به ارائه خدمات در سطح کشور هستند.
عباسی از دستور کار برنامه های مشاوره ژنتیک در ارتباط با انواع معلولیت ها همچون اختلالات بینایی که از موارد موروثی و ژنتیکی هستند، آگاهی داد و اشاره کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۳ هزار و ۸۳۷ نفر به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه و تا حالا بیش از ۲میلیون نفر تحت پوشش برنامه مشاوره ژنتیک قرار گرفته اند.
وی با اشاره به استناد ماده ۱ قانون پشتیبانی از حقوق معلولان، تعیین نوع و شدت معلولیت افراد بر عهده کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان است، اظهار داشت: این کمیسیون در سه سطح شهرستان، استان و کشور تشکیل می شود و متناسب با نوع معلولیت (کم توانی)، تعداد و ترکیب اعضاء آن تعیین می شود. تعداد ۲۴۰هزار و ۲۱۹نفر دارای پرونده کمیسیون پزشکی با معلولیت بینایی هستند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید به این که دریافت بهنگام خدمات توانبخشی مستلزم تشخیص بموقع اختلالات بینایی و ارجاع صحیح فرد دارای اختلال است، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۱۷ مرکز غیر دولتی با حدود ۶۸۵ نفر ازاین گروه هدف درسطح کشور وجود دارند تمام خردسالان بهره مند از خدمات مراکز فوق بصورت ۱۰۰ درصدی از پوشش یارانه برخوردار می باشند.
عباسی با اشاره به تامین ۶ هزار و ۳۰۰ وسایل کمک بینایی در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در ۱۴ واحد بینایی سنجی تعداد ۱۴۰ هزار و ۵۱۶ نفر، همین طور ۸۸۸ نفر از محل اعتبارات خرید خدمات توانپزشکی، خدمات بینایی گرفته اند.
وی ارتقا سطح دانش افراد نابینا در عرصه های علمی و هنری از با اهمیت ترین اهداف سازمان عنوان نمود و اضافه کرد: تولید صدها جلد کتاب گویا و بریل در عرصه های مختلف دانشگاهی در مجتمع فرهنگی نابینایان رودکی و توزیع این منابع در مناطق مختلف کشور همچون اقداماتی است که جهت تحقق این هدف دنبال می شود. همین طور تجهیز کتابخانه های عمومی سراسر کشور به امکانات مورد نیاز نابینایان و کمک به انجمن های غیر دولتی برای ارائه خدمات کتابخانه ای به نابینایان از دیگر کارهای این بخش بشمار می رود.
عباسی با اشاره به آمار وسایل کمک توانبخشی تامین شده برای افراد دارای لطمه بینایی در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: مبلغ ۲۴۰ میلیاردریال اعتبار تجهیزات کمک توانبخشی، فقط برای وسایل کمک بینایی هزینه شده است که نسبت به سال قبل ۳۰ درصدرشد داشته است.
وی از تامین ۱۳ هزار ۸۹۱ وسیله کمک بینایی در سال ۱۴۰۲ آگاهی داد و اظهار داشت: در اجرای طرح توانمندسازی نابینایان و کم بینایان برمبنای نوع نیازها و مهارت های پیش نیاز افراد ارائه و خصوصاً در حوزه مهارت های شغلی، آموزش هایی متناسب با الزامات روز جامعه ارائه می شود.
عباسی با اشاره به کمک هزینه معیشتی به افراد نابینا و کم بینا اظهار داشت: ۱۷۹ هزار و ۶۰۷ نفر از مستمری سازمان، ۷ هزار و ۳۰ نفر ازحق پرستاری و مددکاری در منزل و ۵۱۶ نفر از حق پرستاری افراد ضایع نخاعی بهره مند می شوند.
وی افزایش میزان استقلال افراد نابینا در انجام کارهای روزمره را منوط به متناسب سازی محل زندگی و امکانات مورد نیاز آنها دانست و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۰۷ نفر از افراد دارای لطمه بینایی از مناسب سازی مسکن و تجهیزات کارهای روزمره زندگی بهره مند شده اند.
عباسی با اشاره به کمک هزینه ایاب وذهاب به افراد دارای معلولیت اظهار داشت: به معلولین نابینا و کم بینا ۸هزار و ۳۱۳ نفر طبق دستورالعمل بسته تردد پرداخت شده است. همین طور بر طبق تبصره ۲ ماده ۵ قانون پشتیبانی از حقوق معلولان تعداد ۲۰ هزار و ۹۷۴ نفر از افراد دارای لطمه بینایی طی سال جاری با دریافت سفرکارت معلولان ایران (سماکارت) از خدمات بلیط نیم بها در سفرهای بین شهری بهره مند شده اند.
وی با اشاره به کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت اظهار داشت: دانشگاه های دولتی تعداد کل دانشجویان نابینا و کم بینا ۱۱۷۴۵۱۱ هزار و ۷۴۵ نفر در دانشگاه های دولتی و غیردولتی و تعداد دانشجویان نابینا و کم بینا دانشگاه های دولتی ۵۰۴ نفر که از این کمک هزینه برخوردار می باشند.
عباسی از شروع خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه از سال ۱۳۷۴ در کشور آگاهی داد و اظهار داشت: تا حالا توانسته ۹۴ درصد جمعیت روستایی کشور و ۹ درصد از جمعیت شهری را تحت پوشش قرار دهد.
وی اظهار داشت: ۷۳ هزار ۱۶۰ نفر نفر فرد دارای لطمه بینایی (معادل ۱۴ درصد از کل جمعیت تحت پوشش این برنامه) هر ساله خدمات مختلفی را در حوزه سلامت، آموزش، معاش، کارهای اجتماعی و توانمند سازی برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی با کمک بخش های دولتی و غیردولتی و اعضاء جامعه دریافت می کنند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که ورزش و بازی های بومی محلی فراگیر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه با هدف ارتقای سطح سلامت و توانمندی های جسمانی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت ساکن روستا طراحی شده است اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵هزار و ۷۹۳ نفر فرد دارای لطمه بینایی در این طرح مشارکت داشته اند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور، او در آخر با تأکید بر تسهیل شرایط اشتغال نابینایان اضافه کرد: طی سال جاری با کوشش های مشترک سازمان بهزیستی و سازمان امور استخدامی کشور، برای اولین بار امکان برگزاری آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت برگزار شد در این آزمون تعداد ۱۲۸۰۷ نفر از افراد معلول جهت اشتغال در دستگاه های مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند که از این تعداد بیش از ۳۴۰۰ نفر نابینا و کم بینا بوده اند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~