مدیركل هنرهای نمایشی: پری صابری آفرینش گر آثار ماندگار و ملی تئاتر ایران بود

مدیركل هنرهای نمایشی: پری صابری آفرینش گر آثار ماندگار و ملی تئاتر ایران بود

مدیركل هنرهای نمایشی: پری صابری آفرینش گر آثار ماندگار و ملی تئاتر ایران بود

به گزارش مدل کودک، به دنبال درگذشت پری صابری، هنرمند پیشکسوت تئاتر مدیرکل هنرهای نمایشی، این فقدان را به خانواده وی و جامعه هنری کشور تسلیت گفت.
به گزارش مدل کودک به نقل از خبرگزاری ایرنا از اداره کل هنرهای نمایشی، در متن پیام حمید نیلی آمده است: «نام بانو پری صابری، آفرینش گر آثار ماندگار، ملی و اندیشه ورز تئاتر ایران هیچ وقت فراموش نخواهد شد.
تاثیر نگاه منحصر به فرد و عمیق ایشان به فرهنگ و ادبیات کشورمان، و تعهد و اخلاق حرفه ای این هنرمند گران قدر برای نسل جوان تئاتر این سرزمین به یادگار خواهد ماند.
با افسوس و دریغ درگذشت اندوهناک بانو پری صابری را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری کشور تسلیت گفته و از خدای منان برای آن زنده یاد، طلب رحمت و آمرزش الهی مسئلت دارم.»

پیام تسلیت رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هم با صدور پیام تسلیتی درگذشت بانو پری صابری، کارگردان نامدار هنرهای نمایشی ایران را تسلیت گفت.
در متن این پیام آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم/«انا لله و انا الیه راجعون»/ هیچگاه نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق- ثبت است بر جریده عالم دوام ما (حافظ)
درگذشت تأسف انگیز بانوی نامدار هنرهای نمایشی ایران و نویسنده و کارگردان تئاترهای ماندگارِ «هفت خان رستم»، «هفت شهر عشق»، «رند خلوت نشین» و «شمس پرنده»؛ بانوی فقیده، پری صابری را به خاندان مکرم ایشان و عموم شاگردان و علاقه مندان وی تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.
بانو پری صابری، قله های زبان و ادب فارسی چون فردوسی، حافظ، مولانا جلال الدین بلخی و سعدی شیرین سخن را نگهبانان هویت ملی و آئینه درخشان باورهای ایرانی ها می دانست و از همین روی، نسبت به این مفاخر گرانقدر ایران زمین بر خود احساس مسئولیت بیشتری می کرد، تاجاییکه با عرضه آثار فاخر نمایشی در رابطه با این بزرگان، به سهم خود نقش مهم و موثری را برای معرفی هرچه بهتر آنان به جامعه امروز بخصوص نسل جوان ایفا نمود.
نام و یاد این هنرمند برجسته ایران عزیز را گرامی می داریم و امید آن داریم که آثار فاخر این بانوی ارجمند به فراموشی سپرده نشود. از درگاه قادر متعال برای ایشان آرزوی رحمت و مغفرت و جهت بازماندگان صبر و شکیبایی درخواست می نمایم.»
پری صابری کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران پس از مدت ها مبارزه با بیماری بعدازظهر روز سه شنبه بیستم شهریورماه درگذشت.
صابری در کارنامه هنری خود اجرای نمایش هایی همچون «من به باغ عرفان»، «بیژن و منیژه»، «شمس پرنده»، «من از کجا عشق از کجا»، «هفت شهر عشق»، «باغ دلگشا»، «رند خلوت نشین»، «یوسف و زلیخا» و…. را در کنار شماری از نمایشنامه های خارجی همچون «شش شخصیت در جستجوی نویسنده»، «آنتیگونه» و… را روی صحنه برد.
پری صابری در سال ۱۳۱۱ در کرمان متولد شد و بعد از طی دوران کودکی در فرانسه به ادامه تحصیل پرداخت. وی در بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را راه اندازی نمود و در طول سال ها فعالیت خود نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه و ترجمه آثار مختلفی را برعهده گرفت. صابری در سالهای ۱۳۴۷تا ۵۷ مدیر فعالیتهای فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تأسیس کرد.
«شمسِ پرنده» و «اسطورهٔ سیاوش» دو نمایشی است که پری صابری در تالار یونسکوی پاریس به روی صحنه برد. نشان شوالیهٔ کشور فرانسه به پری صابری داده شده است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~