به گزارش مدل کودک، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش اظهار داشت: به منظور افزایش نقش آفرینی معلمان، نمایندگان اولیاء، نمایندگان مدیریت محلی و نهادهای انقلابی در اداره مدرسه، مدارس به صورت هیأت امنایی مدیریت خواهد شد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، احمد محمودزاده در بازدید از مدرسه هیأت امنایی اصحاب کساء قم در مورد استفاده از ظرفیت های مدرسه و اولیاء بعضی از دانش آموزان، اظهار داشت: در جهت مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و شعار دولت مردمی، کیفیت بخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر و گسترش متوازن مدارس هیأت امنایی در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار داشت: آموزش و پرورش در جهت عدالت تربیتی وآموزشی و با هدف اجرای سیاست های مدرسه محوری و تنوع بخشی به محیط های یادگیری و ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی و پرورشی مدارس و همینطور استفاده بهینه از مشارکت های مردمی به استناد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، کوشیده است شیوه های نوین از مدیریت در مدارس را مورد توجه قرار دهد. این طرح با هدف تمرکز زدایی و حرکت در راه مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و افزایش نقش و عوامل سهیم و مؤثر همه ذینفعان همچون معلمان، اولیاء دانش آموزان، معتمدین محلی و… صورت می پذیرد.
وی اضافه کرد: مقرر شده است سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی طرح مطالعاتی و توجیهی این برنامه را آماده کند و الگو، مدل و الزامات آنرا از جهت آئین نامه ای و نرم افزاری و سخت افزاری برای وزارت آموزش و پرورش آماده کند.
محمودزاده خصوصیت مهم مدارس هیأت امنایی را بهره گیری از افزایش نقش آفرینی معلمان، نمایندگان اولیاءو ظرفیت های محله، نهادها و خیرین، دانست و اظهار داشت: مدارس هیأت امنایی امکان تبدیل مدرسه بعنوان کانون یادگیری محله را فراهم نموده و شرایطی را برای عرضه خدمات آموزشی و پرورشی باکیفیت به دانش آموزان مهیا می کنند.
وی با اشاره به اینکه توسعه این مدارس و همینطور ارتقای کیفی و کمی و شفافیت در عملکرد آنها به مطالبه عمومی تبدیل گشته است، اظهار نمود: به منظورکیفیت بخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر و گسترش متوازن مدارس هیأت امنایی، جلسات تخصصی در خصوص راهکارهای قانونی و منعطف با استفاده از تمامی ظرفیت حوزه های آموزش و پرورش در جهت مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش صورت گرفته است و وزارت آموزش و پرورش در این راه مصمم است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، محمودزاده با انتقاد از نگاه مشارکتی صرفاً مالی به مدارس هیأت امنایی، از چرخش تحولی دولت به مشارکت چند وجهی اجتماعی، تربیتی خانواده ها، مردم و نهادهای دولتی عمومی و غیردولتی اشاره نمود و اضافه کرد: با بازخوانی تجربه سالهای گذشته این مدارس و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها ساز و کارها به نحوی پیشبینی می شود که از افزایش عدالت و همینطور کیفیت در توسعه این مدارس اطمینان حاصل شود با اجرایی شدن این رویکرد، شاهد تسهیل درسیاست های راهبردی وزارت آموزش و پرورش همچون توسعه مشارکت مردمی در نظام تعلیم و تربیت و حرکت در راه کاهش تمرکز امور، ایجاد زمینه های مناسب برای تقویت مدارس، ارتقای سطح مهارت های علمی، فرهنگی و ورزشی دانش آموزان و حرکت در راه برقراری عدالت تربیتی وآموزشی که شعار اصلی دولت مردمی سیزدهم است، در مدارس کشور باشیم.
منبع: مدل کودک