به گزارش مدل كودك در پنجمین همایش ملی روز علوم اجتماعی كه امروز با عنوان ˮمسائل و چالش های علوم اجتماعی در ایرانˮبه میزبانی دانشگاه خوارزمی برگزار شد، بر لزوم توجه به مسائل روز كشور با رویكرد علمی و جامعه شناسانه تاكید گردید.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، دكتر سید حسین سراج زاده دبیر علمی همایش ملی روز علوم اجتماعی در این همایش طی سخنانی اظهار نمود: با عنایت به اینكه امسال، یكصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی است؛ ما تصمیم گرفتیم برنامه ای در مورد علوم اجتماعی هم داشته باشیم.
وی در مورد رویكرد دانشگاه خوارزمی در آغاز اظهار نمود: تا دهه ۷۰ هدف این دانشگاه تربیت معلم بوده است اما حالا این دانشگاه تبدیل به یك دانشگاه جامع شده است.
دبیر علمی این همایش افزود: به هرحال با عنایت به اینكه این دانشگاه رسالت خویش را در ابتدا تربیت معلم دانسته بود، ما به این نتیجه رسیدیم كه در این نشست به بررسی مسائل و چالش های آموزش بپردازیم.
وی تصریح كرد: ما در این نشست چند انجمن داریم كه هر انجمن در یك حوزه كه در آن تخصص دارد تشكیل نشست می دهد كه روی هم رفته در ۱۱ حیطه مختلف به گفتگو خواهیم پرداخت.
سراج زاده عنوان كرد: اگر به مبحث همایش بخواهم اشاره كنم نیاز به تذكر چند نكته است؛ یكی آنكه آموزش ركن اصلی دانشگاه است و هیچ نقشی در دانشگاه ایفا نخواهد شد مگر اینكه نقش آموزش به درستی ایفا شود و به عبارتی نقش های جدیدی كه برای دانشگاه ها ایفا شده نمی توانند جای این نقش را بگیرند.
وی اظهار نمود: ما باید رویكرد جامعه شناسی را به صورت كاربردی برای حل مشكلات جامعه استفاده نماییم و صرفا استفاده از رویكردهایی چون رویكردهای مهندسی و یا روانشناسانه نمی تواند مسائل امروز ایران را برطرف نماید.
سراج زاده افزود: امیدوارم كه اجتماع علمی جامعه شناسی كشور با نگاه نقادانه ای كه به خودشان دارند بتواند ضعف های خویش را بشناسد، به نیازهایی كه جامعه دارد توجه كرده و دانش اجتماعی را كاربردی كند.همچنین باید علوم خویش را بسط دهد تا بتواند در اركان مدیریتی جامعه از آن استفاده نماید.
دانشگاه باید محل انگیزش باشد؛ نه آموزش
همچنین دكتر باقر ساروخانی در مورد آموزش در دانشگاه ها اظهار داشت: دانشگاه باید محل انگیزش باشد و زمانی می تواند این اتفاق در دانشگاه بیافتد كه دانشجو انگیزه داشته باشند و باز باید گفت این امر زمانی رخ می دهد كه جامعه دانشجو توجه كند و مشتاق به دانش وی باشد؛ در حالیكه دانشجویان امروز ما نمی دانند مقرر است چه اتفاقی برای آنها بیفتد.
ساروخانی تصریح كرد: وظیفه ما صرفا این نیست كه اطلاعات به دانشجو و دانش آموز انتقال دهیم چونكه كه حالا از روش های مختلف می تواند این اطلاعات را به دست آورد.
وی افزود: باید به وی اندیشه و اندیشیدن را آموزش دهیم، باید به دانشجو بیاموزیم كه چگونه زندگی كند و دانش خویش را چگونه در زندگی به كار گیرد.
وی در مورد دكتر صدیقی، پدر جامعه شناسی ایران، اظهار نمود: از نظر منش كمتر كسی را دیدم كه شبیه دكتر صدیقی باشد، او انسانی بود كه بسیار به قانون اهمیت می داد و همین قانونمداری ایشان بر من و دیگر شاگردان وی تاثیر گذاشت و الان من نظمی كه در زندگی دارم را مدیون وی هستم.
این استاد پیشكسوت جامعه شناسی دانشگاه تهران افزود: صدیقی در سال ۱۲۸۴ در تهران متولد می گردد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در فرانسه به آخر برده و سپس تحصیلات دانشگاهی را در این كشور آغاز كرد اما نكته جالبی كه در این بین وجود دارد این است كه وی در این مدت توانست در پنج رشته مختلف همچون روانشناسی، اخلاق و علوم اجتماعی موفق به دریافت دیپلم شود.
وی افزود: صدیقی بعد از ورود به ایران در دپارتمان فلسفه آغاز به تدریس جامعه شناسی كرد و از همینجا بود كه به صورت جدی به سمت جامعه شناسی روی آورد.
ساروخانی تصریح كرد: صدیقی آنچنان جامعه شناسی را تدریس میكرد كه خیلی از مخاطبان از دانشگاه های خارج از كشور به كلاس های وی روی می آوردند.
وی اظهار نمود: من زمانی كه از فرانسه به ایران بازگشتم با ایشان آشنا شدم و در انجمن لغات و اصطلاح شناسی ایشان با وی همكاری كنم و در این مدت همواره از وی آموختم.
خوارزمی؛ دانشگاهی با ۱۳هزار دانشجو
دكتر عزیزالله حبیبی هم اظهار نمود: حدود نیمی از این جمعیت دانشجو تهران و نیمی دیگر از آنها در كرج مشغول تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه خوارزمی تصریح كرد: بیشتر از ۵۵ درصد دانشجویان ما دارای تحصیلات تكمیلی در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری هستند، همینطور بالغ بر ۵۰۰ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول تدریس و پژوهش هستند.
حبیبی اظهار نمود: امسال دانشگاه خوارزمی مفتخر است به اینكه یك صدمین سال خدمات علمی پژوهشی خویش را گرامی و پاس می دارد كه البته این صد سال با فراز و فرودهای زیادی در حوزه سیاست و فرهنگ همچون گذر از انقلاب اسلامی همراه بوده است.
رئیس دانشگاه خوارزمی در مورد تاریخچه این دانشگاه اظهار نمود: “دارالمعلمین عالی” نخستین نامی است كه این دانشگاه بر خود پذیرفته و در ذیل این نام فعالیت های آموزشی خویش را تحت عنوان آموزش معلمان و مربیان برعهده گرفته است.
حبیبی افزود: دانشسرای عالی، سازمان موسسه تعلیم و تربیتی دانشگاه تربیت معلم و در در نهایت عنوان دانشگاه خوارزمی از سال ۱۳۹۱ از دیگر عناوین این دانشگاه تابحال بوده است.
وی خاطرنشان كرد: این دانشگاه از سال ۱۳۷۵ تغییر ماموریت پیدا كرد و در فعالیتهای آموزشی خود توانست خدمات جدیدی را با تعریف یك دانشگاه جامع عرضه نماید.
حبیبی در مورد تاریخچه این دانشگاه عنوان كرد: هم اكنون دانشگاه خوارزمی با ۱۶ دانشكده در دو پردیس تهران و كرج فعالیت های خودرا انجام می دهد.
وی توضیح داد: طرح توسعه دانشگاه پیش از انقلاب در منطقه حصارك كرج طراحی شد و الان پردیس ما در آن مجموعه با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هكتار، دانشكده های مختلف را در خود مستقر كرده و دانشجویان مقطع كارشناسی ما غالبا در این پردیس مشغول به تحصیل هستند.
حبیبی افزود: همینطور در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری هم دانشجویان ما در هر دو پردیس تهران و كرج مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه خوارزمی تصریح كرد: در حال حاصر ۹ مركز پژوهشی در دانشگاه درحال فعالیت هستند ك هدو نام از این نام ها بسیار برجسته و ویژه است. یكی از این دو موسسه، موسسه ی ریاضیات است كه كار خویش را از قبل از انقلاب آغاز كرده و دیگری موسسه ی علوم تحقیقات تربیتی است كه این موسسه هم همچون موسسه ی ریاضیات جزو موسسات نوع یك به حساب می آید.
وی اضافه كرد: در كنار این مجموعه ها؛ ما پژوهشكده پلاسما را داریم كه یكی از نشان های ویژه در كشور به حساب می آید و در مورد كاربرد های پلاسما در علوم مختلف به تحقیق و عرضه خدمات می پردازد.
حبیبی افزود: از سوی دیگر ما در حال پیگیری راه اندازی شهر سلولی در پردیس كرج بعنوان یكی از راهكارهای پژوهش های كاربردی در حوزه نو زیستی هستیم.
وی تصریح كرد: همینطور دانشگاه خوارزمی در حوزه نفت هم مشعول به فعالیت است و پژوهشكده نفت خویش را دایر كرده است.