به گزارش مدل کودک، تهیه کننده «شام ایرانی» اظهار داشت: دو سه سال پیش هم مخاطبان شام ایرانی از «بفرمایید شام» خارجی بیشتر بود. همین حالا هم بالاتر از دو سوم مخاطبان پلتفرم، «شام ایرانی» را می بینند.
دریافت ۲۴ MB به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مخاطبان پلت فرم ها، سال هاست «شام ایرانی» را می شناسند. از همان روزهایی که بیژن بیرنگ دوربینش را به خانه سروش صحت و رامبد جوان به عنوان نخستین میهمانان «شام ایرانی» برد تا فصل های بعدی که خود صحت بر صندلی کارگردانی این رئالیتی شوی ایرانیزه شده تکیه زد و حالا که سعید ابوطالب بعد از ساخت «مافیا» و «پدرخوانده » و چند رئالیتی شوی مشابه، به تولید «شام ایرانی» روی آورده است.
«شام ایرانی» در سری جدید خود اما با واکنش های زیادی همراه بوده؛ حضور داوران بین المللی از یک سو و برخی انتقادات به کنش های بازیگران و آشپزی که به عنوان محوریت این رئالیتی شو در این فصل، در حاشیه قرار گرفته است از طرف دیگر، ما را بر آن داشت تا در یک بعدازظهر پاییزی، میهمان پشت صحنه سری جدید این برنامه در منزل السا فیروزآذر بازیگر و خواهرزاده تهمینه میلانی کارگردان سینما باشیم.
در بخش اول، گفت و گوی خبرنگار سینمایی ایرنا را با سعید ابوطالب کارگردان و تهیه کننده رئالیتی شوهایی چون «رالی ایرانی»، «شب های مافیا»، «پدرخوانده» و… می خوانید.
از وسط تولید سریال جاسوسی، تولید «شام ایرانی» را شروع کردیم
با سبقه ای که از سعید ابوطالب به عنوان نماینده مجلس و بعدتر کارگردان رئالیتی شوی «مافیا» در تلویزیون می شناسیم، شما چگونه به تولید «شام ایرانی» آن هم در شمایل متفاوت و پرحاشیه فعلی رسیدید؟
در ایام کرونا درحال تولید یک مجموعه داستانی جاسوسی با یکی از پلت فرم ها بودم. این سریال، قصه جاسوسی پیچیده ای داشت. نگارش پنج قسمت فیلم نامه به پایان رسید اما بسیار هزینه بر شده بود؛ چونکه تمام پروژه باید خارج از کشور تولید می شد. پلت فرم گفت هم اکنون نمی توانیم این هزینه را پرداخت کنیم؛ پس همزمان با پیش بردن این پروژه، برای ما «شام ایرانی» بسازید.
پلتفرم دست ما را باز گذاشت و حدود ۷ تا ۱۰ فصل شام ایرانی ساختیم. برخلاف تصور من، این برنامه خیلی مخاطب دارد. آمار بازدید بطور رسمی یک عدد است اما بالاتر از ۶۰ درصد مخاطبان، آنرا بوسیله دانلودهای غیرقانونی و شبکه های ماهواره تماشا می کنند. اما آن چه مشخص شد میزان بازدید فصل اول بالاتر از ۲ میلیارد دقیقه بوده است.
بیش از دوسوم مخاطبان پلت فرم ها، شام ایرانی می بینند!
چند درصد از مردم مخاطب رئالیتی شوهای سعید ابوطالب هستند؟
بیش از ۶۰ درصد مخاطبان بوسیله دانلودهای غیرقانونی و شبکه های ماهواره اثر را تماشا می کنند
جنس مخاطبان این رئالیتی شوها متفاوت می باشد. مخاطبانی که شب های مافیا را پیگیری می کنند دیگر شام ایرانی نمی بینند. ممکنست ۱۵ درصد هم پوشانی داشته باشند اما جنس مخاطبان این دو برنامه متفاوت می باشد. هنر سازنده رئالیتی شو این است که مخاطبان خودرا بشناسد. این دو، رئالیتی شو هستند اما از نظر قالب و فرم، شباهتی به هم ندارند.
بیش از دوسوم مخاطبان پلتفرم، «شام ایرانی» را می بینند. شام ایرانی سبقه خوبی دارد و نمونه خارجی هم دارد. دو، سه سال پیش هم مخاطبان شام ایرانی از «بفرمایید شام» خارجی بیشتر بود؛ هم بدین سبب که هنرمندان در برنامه حضور داشتند و هم این که یک برنامه کاملا اخلاقی است و اعضاء خانواده در کنار هم می توانند آنرا ببینند.
در یکی از قسمت ها، میهمانان با یکدیگر مافیا بازی می کردند و این باتوجه به نام برنامه که قرار بود ایرانی باشد، مورد واکنش مخاطبان قرار گرفت. تصور همه این بود که شام ایرانی هم دارد تبدیل به مافیا می شود.
مهمان و بازیگر پیشنهاد ما نیست. در قسمتی که مهمانان، مافیا بازی کردند، پیشنهاد صاحب خانه بود. من تنها از قبل می خواهم با من در بین بگذارند تا تجهیزات فنی را آماده نماییم، غیر از این، بازی مافیا و حضور هر کدام از مهمانان، پیشنهاد خود شرکت کنندگان بوده است.
اصرار ما این بود که اتفاقا در مافیا هیچ همذات پنداری و تشابهی با فرهنگ ایرانی و اسلامی نداشته باشیم؛ فضای آن جداست و همذات پنداری ممکن بود تبعات منفی داشته باشد اما اصرار داشتیم شام ایرانی، ایرانی باشد.
بازدید بالا بود اما رضایت مخاطب تا ۳۵ درصد سقوط کرد انتقاد مخاطبان به قسمتی که الیکا عبدالرزاقی آشپزی می کرد را چگونه می بینید؟
در فصل اول، یکی از بهترین قسمت ها، قسمت آشپزی الیکا عبدالرزاقی بود؛ چونکه صادقانه گفت من آشپزی بلد نیستم اما همان را چنان با مهارت انجام داد که امیر کربلایی زاده و همکارانش که سابقه چندین سال بازیگری دارند، متوجه این مساله نشدند.خواننده ای دعوت کردیم که دستمزدش چندین برابر بازیگران دیگر بود اما پس از دعوت به برنامه هم خودش و هم ما متوجه شدیم که اشتباه آمده!
در یکی از قسمت های سالهای قبل که بهاره رهنما شرکت کننده یکی از گروه ها بود، آن برنامه از نظر میزان رضایت مخاطب تا ۳۵ درصد سقوط کرد اما از نظر بازدید، ۲/۵ برابر قسمت های دیگر بود؛ یعنی میزان بازدید، یک مولفه و میزان رضایت مخاطب، مولفه دیگری است. البته که مجموع کامنت ها هم مولفه دیگری است. ممکنست کسی کامنت بگذارد که این خانم خیلی بی مزه بود یا آشپزی بلد نبود، این در نهایت در کار ما تاثیر دارد اما معدل نظرات مهمست.
وقتی خواننده با دنبال کننده میلیونی به کار مافیا نیامد
چرا سلبریتی هایی که اکنون روی پرده سینما یا بازیگر پلت فرم ها هستند را به شام ایرانی دعوت نمی کنید؟ دلیل آن دستمزد بالای پیشنهادی آنهاست؟
ما برای یکی از مجموعه های مافیا، خواننده ای دعوت کردیم که دستمزدش چندین برابر بازیگران دیگر بود و چندین میلیون فالوئر (دنبال کننده) واقعی داشت اما پس از دعوت به برنامه، هم خودش و هم ما متوجه شدیم که اشتباه آمده. بدین سبب هر کسی در ژانر خودش تعریف می شود. ما دعوت می نماییم، خیلی هم استقبال می نماییم اما آنها به تنهایی کمکی به موفقیت شام ایرانی نمی کنند.
دعوت کردن از بازیگران مشکل تر از گذشته است
به تولید شام ایرانی با مخاطبان عادی هم فکر کردید؟
ما هیچ گاه این ریسک را نمی کنیم؛ مخاطب ترجیح می دهد سلبریتی ها مقابل دوربین باشند. تصور من این است که مخاطب دوست دارد بداند این خانم در خانه چگونه آشپزی می کند. ما در «پدرخوانده» و «مافیا» بازیگران کمترشناخته شده را هم آوردیم اما همان مخاطب نسبت به وجود آنها اعتراض داشت. بازیگر هر چه معروف تر، دعوت کردنش مشکل تر است. همه بازیگران این قسمت با کلی مکافات آمدند اما دامنه مخاطب با حضور مردم عادی اندک است.
با اشباع رئالیتی شوها اما بنظر می رسد خیلی از این برنامه ها، دیگر مخاطب پیشین را نداشته باشند. فضا را برای ادامه تولید شام ایرانی چطور ارزیابی می کنید؟
رئالیتی شوها در سه الی چهار سال اخیر خیلی دیده می شوند هرچند ممکنست مردم از دیدن رئالیتی شوها خسته شوند. ما برای مخاطب کار می سازیم پس بمحض این که مخاطب دیگر «پدرخوانده» را دوست نداشت، تولید نکردیم. اگر باردیگر برگشتیم و «شام ایرانی» ساختیم، چون مخاطب دوست دارد. صدها هزار نفر می گفتند شام ایرانی را دوست داریم. این ذات برنامه سازی صنعتی است که ممکنست هیچ ارزش هنری در آن نهفته نباشد.
منبع: مدل کودک