به گزارش مدل کودک، یک پژوهشگر حوزه صحیفه سجادیه اظهار داشت: کمترین تلاش یک مظلوم برای رهایی از ستم ستمگران، دعا برای رفع ظلم از خویش است و بیشترین تلاش آن نیز، آماده شدن برای بذل جان و رها شدن از ظلم ستمگران است.
در روزهای پایانی آبان خبری منتشر گردید بر اساس اینکه رهبر معظم انقلاب به مردم سفارش کردند تا برای موفقیت جبهه مقاومت ضمن تلاوت سوره فتح، بر خواندن دعای چهاردهم صحیفه سجادیه و دعای توسل اصرار داشته باشند.
حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران که نظر رهبر معظم انقلاب را در جوار مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای برخی از جوانان بیان می کرد، درباره ی دعای چهاردهم صحیفه سجّادیّه اظهار داشت: این دعا برای درخواست نصر از خدای متعال است در مقابل ظلم های سنگینی که اتّفاق می افتد.
وی اضافه کرد: اسم صهیونیست ها و آمریکا و مانند این ها را در دعای چهاردهم ببرید. این دعا بسیار دعای عالی و خوش مضمونی است که در حقیقت از شرّ ظالمان به خدا پناه می بریم و از خدایی که وعده داده مظلومین را یاری کند، این توقّع را در این دعا داریم.
علی اصغر حسینی کارشناس حوزه صحیفه سجادیه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای خواندن دعای ۱۴ صحیفه سجادیه به خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: سفارش مقام معظم رهبری بر خواندن سوره فتح، دعای توسل و دعای ۱۴ صحیفه سجادیه برای موفقیت جبهه مقاومت، بار دیگر توجه به دعا و درخواست از خداوند را مورد تاکید قرار داد و دعای ۱۴ صحیفه به دعای نصر معروف شده است.
وی اضافه کرد: در این دعا، حدود ۲۰ درخواست از خداوند داریم؛ درخواست هایی که مانند درخواست اجابت برای هر دعای دیگری، نیازمند تلاش از طرف دعا کننده است تا حاجت و درخواست انسان به اجابت برسد و روشن است که نمی توان فقط از خداوند خواست و خود هیچ تلاشی برای رسیدن به درخواست نکرد.
حسینی افزود: بر این اساس باید ابتدا تفاوت میان مظلوم و مُنظلم را شناخت. مُنظلم شخصی است که ظلم را پذیرفته است و با اختیار و اراده خویش با ظالم کنار آمده است.
وی با استناد به آیه ۱۱۳ سوره هود اظهار داشت: قرآن می فرماید «وَلَا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ» واژه «ترکنوا» از ریشه کلمه رُکون به مفهوم آرام گرفتن به چیزی توأم با محبت و میل است و خداوند در این آیه مومنان را از پذیرش ظلم و میل داشتن به ظالم نهی کرده است اما مظلوم کسی است که به او ظلمی شده است ولی او به اختیار خویش این ظلم را نپذیرفته و هیچ گاه هم آرام نگرفته و منتظر زمان مناسب برای انجام واکنشی درخور آن ظلم است.
علی اصغر حسینی، پژوهشگر صحیفه سجادیه این پژوهشگر مذهبی اشاره کرد: بنا بر این کمترین تلاش یک مظلوم، دعا برای رفع ظلم از خویش و بیشترین تلاش آن، آماده شدن برای بذل جان و رها شدن از ظلم ستمگران است.
وی با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی مقابل مردم مظلوم فلسطین اظهار داشت: تاریخ فلسطین، نشانگر تفاوت میان این دو گروه است؛ یعنی گروهی که ظلم را پذیرفتند و به دشمن خویش نزدیک شدند و دست صلح به دشمن خویش دادند تا خنجر را آسانتر به پشت آنها فرو ببرد و گروهی که هیچگاه دست از مبارزه با ستم برنداشتند و تاریخ نشان داد که از این دو گروه، کدامیک موفق تر بودند.
حسینی اضافه کرد: حالا با گذشت بالاتر از یک سال، رژیم صهیونیستی تقریباً هیچ دستاوردی جز بی اعتباری جهانی کسب نکرده است و حماس همچنان مقاوم ایستاده است؛ بااینکه تا رسیدن به نقطه نهایی که همان نابودی کامل رژیم صهیونیستی است، قدمهای بلندی مانده است.
وی مظلوم را یک انسان ستم کشیده ولی آماده توصیف کرد و اظهار داشت: مظلوم در تمامی دوران، تلاش می کند تا از همه ابزارهای ممکن و مشروع برای جلوگیری از ستم ستمگران استفاده نماید. بدین سبب محوری ترین بخش دعای ۱۴ صحیفه را می توان تاکید بر توانمندی برای جلوگیری از ظلم دانست. چون امام سجاد(ع) اینطور از خدا درخواست می کند که «وَ خُذْ ظَالِمِی وَ عَدُوِّی عَنْ ظُلْمِی بِقُوَّتِکَ، وَ افْلُلْ حَدَّهُ عَنِّی بِقُدْرَتِکَ، وَ اجْعَلْ لَهُ شُغْلًا فِیما یَلِیهِ، وَ عَجْزاً عَمَّا یُنَاوِیهِ، اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تُسَوِّغْ لَهُ ظُلْمِی؛ و ستم کننده بر من و دشمنم را با نیرویت از ستم بر من بازدار و با قدرت خودت، تندی و تیزی ستمش را بر من بشکن و برایش در آن چه که دوست دارد، مشغولیت و سرگرمی قرار ده (تا از ستم ورزی غافل شود) و بر وجودش در مقابل مظلومی که با او به دشمنی برمی خیزد، داغ عجز و ناتوانی بزن، خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ستم کار را رخصت ستم بر من مده».
منبع: مدل کودک