شایع ترین بیماری های روانی در جهان

شایع ترین بیماری های روانی در جهان

شایع ترین بیماری های روانی در جهان

به گزارش مدل کودک، رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران اظهار داشت: افسردگی، اختلالات مصرف مواد و روان پریشی مرتبط ترین عوامل خطر آفرین خودکشی هستند.
فریبرز درتاج در گفتگو با ایسنا، با اشاره به شعار هفته جهانی جلوگیری از خودکشی سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ که درمورد گفتگوی صادقانه و باز در جوامع و آگاهی بخشی در حوزه خودکشی با رعایت اصول علمی و عدم ذکر جزئیات شیوه انتشار خبر و تصاویر خودکشی است، اظهار نمود: این شعار پیامی منحصر به فرد در رابطه با این که خودکشی قابل پیشگیری است، می دهد. بنا به قول انجمن (ISAP) مبحث سه ساله روز جهانی جلوگیری از خودکشی برای سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶، «تغییر روایت در مورد خودکشی با فراخوان اقدامِ مکالمه را شروع کنید» است که هدف از این مورد افزایش آگاهی در مورد اهمیت کاهش انگ و تشویق گفتگوهای باز برای پیشگیری از خودکشی است.
وی تصریح کرد: تغییر روایت در مورد خودکشی به معنای تغییر نحوه درک ما از این مورد پیچیده و تغییر از فرهنگ سکوت و انگ به فرهنگ باز بودن، درک و حمایت است. این فراخوان همه را تشویق می کند تا گفتگو در مورد جلوگیری از خودکشی آغاز شود. هر مکالمه در رابطه با این موضوع، هر چقدر هم کوچک، به ایجاد جامعه حامی و درک کننده کمک می نماید چونکه با شروع این گفتگوهای حیاتی، میتوان موانع را از بین برد، آگاهی را افزایش داد و فرهنگ های حمایتی بهتری ایجاد کرد. این مورد همینطور بر ضرورت اولویت دادن به جلوگیری از خودکشی و سلامت روان در سیاستگذاری تاکید دارد و خواهان اقدام دولت می باشد.

سالانه بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر در جهان به علت خودکشی جان خویش را از دست می دهند

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران ضمن اشاره به این که تغییر روایت، مستلزم پشتیبانی از سیاست هایی است که سلامت روان را در اولویت قرار می دهد، اظهار داشت: برپایه گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر به علت خودکشی جان خویش را از دست می دهند و تقریبا ۷۷ درصد از کل خودکشی های جهانی در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می افتد.
به قول درتاج، به ازای هر خودکشی عده دیگری از افراد، مبادرت به خودکشی یا افکار خودکشی می یابند.
وی تصریح کرد: رفتار خودکشی عمیقاً بر خانواده ها و جوامع تاثیر می گذارد و همچنان یک چالش جهانی است که میلیونها نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

شایع ترین بیماری های روانی در جهان

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران در ادامه به شایع ترین بیماری های روانی در جهان پرداخت و اظهار نمود: بیماری های روانی شرایطی هستند که بر تفکر، احساس خلق و خو یا رفتار فرد تاثیر می گذارند. آمارهای موجود از وضعیت سلامت روان نشان داده است که اختلالات اضطرابی ۱۹.۱ درصد، افسردگی اساسی ۵.۳ درصد، اختلال استرس بعد از سانحه ۳.۶ درصد، اختلال دوقطبی ۲.۸ درصد، اختلال شخصیت مرزی ۱.۴ درصد، اختلال پرخوری ۱.۲ درصد، اختلال وسواس الزامی ۱.۲ درصد، اسکیزوفرنی ۰.۲۵ تا ۰.۶۴ درصد شایع است.

میزان مرگ و میر جهانی خودکشی، ۱.۴ درصد از کل مرگ و میرها در سرتاسر جهان

درتاج در ادامه به تأثیر اختلالات روانی و میزان خودکشی اشاره نمود و توضیح داد: خودکشی مشکل عمده بهداشت روانی است و میزان مرگ و میر جهانی خودکشی به ۱.۴ درصد از کل مرگ و میرها در سراسر دنیا می رسد. بیشتر خودکشی ها در ارتباط با بیماری های روانپزشکی است که افسردگی، اختلالات مصرف مواد و روان پریشی مرتبط ترین عوامل خطر هستند با این وجود، اختلالات در ارتباط با اضطراب، شخصیت، تروما و همینطور اختلالات روانی ارگانیک هم در این امر نقش دارند.
وی افزود: کالبد شکافی روانشناختی از اواسط قرن نشان داده، اغلب اشخاصی که بر اثر خودکشی جان خویش را از دست داده اند از اختلالات روانی رنج می برند که این عدد می تواند حداقل ۹۰ درصد باشد. همینطور خطر خودکشی برای چندین اختلال روانی مانند افسردگی، اعتیاد به الکل و اسکیزوفرنی ۵ تا ۸ درصد ارزیابی شده است.

تجربیات نامطلوب دوران کودکی و تأثیر آن بر سلامت منفی در بزرگسالی

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران با اشاره به اینکه خطر خودکشی چند عاملی است، اظهار داشت: تجربیات نامطلوب دوران کودکی در طیف وسیعی از نتایج سلامتی منفی در بزرگسالی، همچون اختلالات روانی و مرگ خودکشی دخیل است. برپایه داده های یک مقاله درمورد تجربیات نامطلوب دوران کودکی و خودآزاری در سال ۲۰۲۳ نشان می دهد، اهمیت تجربیات نامطلوب دوران کودکی بعنوان عامل خطر برای رفتار خودکشی تاکید می کند اما تحقیقات بیشتری برای گروه مرد موردنیاز است.

ارتباط افسردگی با خودکشی

درتاج خاطرنشان کرد: افسردگی بشدت با افکار خودکشی و مبادرت به خودکشی مرتبط می باشد اما بعنوان یک پیشبینی کننده معلوم نیست و اطلاعات کمی در مورد خصوصیت هایی که خطر خودکشی را در افراد دچار افسردگی بالا می برد، شناخته شده است. بعنوان بخشی از مطالعه بهداشت روانی در استرالیا رابطه بین افسردگی و رفتار خودکشی مورد بررسی قرار گرفت که از میان ۱۰۵۱ شرکت کننده ۳۶۴ نفر افسردگی مادام العمر را گزارش کرده اند. از این تعداد، ۴۸ افکار خودکشی مادام العمر و ۱۶ کوشش برای خودکشی مادام العمر را گزارش کردند. شدت افسردگی، همبستگی مفهوم داری با خودکشی در مردان و زنان داشت اما مبادرت به خودکشی در زنان با سن شروع افسردگی کمتر و تعداد بیشتری از بیماری های روانپزشکی به صورت قابل توجهی شایع تر بود.
وی افزود: علاوه بر افسردگی و اختلالات مصرف مواد، به طور عمده الکل شایع ترین تشخیص در بین قربانیان خودکشی است. علاوه بر این اختلالات همراه مثل اختلال افسردگی اساسی با خصوصیت های مالیخولیایی و یا روان پریشی – MDD، M/P) با خطر بالای خودکشی مرتبط هستند.
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران خاطرنشان کرد: مقالات اخیر صورت گرفته در مورد رابطهٔ اختلالات روانی و میزان خودکشی چندین جنبه از پیشبینی، همچون قومیت، مهاجرت، تجارب نامطلوب دوران کودکی، شدت افسردگی و همبودی اختلالات روانی را منعکس می کند و سایر مقالات به اعتیاد به اینترنت، خطر خودکشی در دیابت و عوامل خطر برای افکار خودکشی در مناطق روستایی و شهری هم پرداخته است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~