جدید ترین آلبوم های موسیقی

جدید ترین آلبوم های موسیقی

جدید ترین آلبوم های موسیقی

به گزارش مدل کودک، آلبوم های موسیقی همچون «در کوچه های خاطره»، «فریاد هجران»، «بداهه»، «کمانه» و «خلوت» در سبک موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی اخیرا منتشر شدند.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آلبوم های موسیقی گوناگونی در یک ماه اخیر منتشر شدند که بیشتر این آثار بی کلام و در سبک موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی هستند. هر چند که این مدت مصادف با ماه های محرم و صفر بوده است، مراحل تولید و ضبط این آثار در ماه های گذشته انجام شده است و در اینروزها به مرحله انتشار رسیدند.

«در کوچه های خاطره»

آلبوم بی کلام «در کوچه های خاطره» شامل هفت قطعه از ملودی های اصیل و فراموش نشدنی موسیقی آذربایجانی به شکل دونوازی توسط آیدین علیزاد پروین نوازنده تار و پرویز مطلّبی نوازنده پیانو به شکل دیجیتال انتشار یافته است.
«ایلک محبت» به آهنگسازی قنبر حسینلی، تنظیم الیاس مهرزاد و میکس و مسترینگ (ترکیب و نهایی سازی) رضا فرهادی، «ساری گلین» ترانه فولکلور آذربایجان، تنظیم محمد علی اکبری، «کوچه لره سو سپمیشم» ترانه فولکلور آذربایجان با تنظیم سپهر تعقلی، «آیریلیق» با آهنگسازی علی سلیمی، تنظیم محمد علی اکبری، «آی ایشیقیندا» به آهنگسازی قنبر حسینلی، تنظیم الیاس مهرزاد، «کور عرب ماهنیسی» به آهنگسازی فکرت امیرآف، تنظیم الیاس مهرزاد، «سحر رینگی» به آهنگسازی اسکندر موسی پور، تنظیم الیاس مهرزاد از قطعه های این آلبوم هستند.
میکس و مسترینگ قطعات توسط رضا فرهادی، امید نیک بین و کاوه عابدین انجام شده است. جعفر اصغری طراح جلد و مجید عباسی تصویر از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند.
آلبوم «در کوچه های خاطره» به اساتید بزرگ و گرانقدر موسیقی کشورمان زنده یاد استاد محمود شاطریان و استاد آندره مرادیان تقدیم شده است.
این اثر دارای مجوز شماره ۱۴۰۲۱۶۵۸-۳۰۰۰۰۳۱ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت ۳۰۸۲۶ (و) از کتابخانه ملی ایران است که مجوز مربوطه توسط مؤسسه فرهنگی و هنری ندای ایماژ تبریز دریافت شده و توسط مؤسسه فرهنگی و هنری آوای باربد انتشار یافته است.

«فریاد هجران»
آلبوم موسیقی «فریاد هجران» با آهنگسازی کیارش داودی و خوانندگی منصور جمعه زاده شامل هفت قطعه؛ «پیش درآمد همایون»، «ساز و آواز همایون»، «جان حزین»، «ادامه ساز و آواز»، «ضربی شوشتری»، «تکنوازی تار»، «تصنیف فریاد هجران» با بهره مندی از اشعار عراقی، خواجوی کرمانی و ابوسعید ابوالخیر در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی است که سال ۱۳۹۵ ساخته شده و مراحل ضبط آن در سال ۱۳۹۸ به پایان رسیده است.
قطعات این آلبوم برپایه اصول یک برنامه کلاسیک در موسیقی ایرانی، در دستگاه همایون ساخته و طراحی و توسط گروه «همنوازان وداد» به سرپرستی و نوازندگی سنتور کیارش داودی و بیتا قاسمی (قیچک باس)، کیارش بکتاشیان (نی)، آناهیتا رمضانی (تار و بم تار)، علی قنبری (تار)، همایون جهانشاهی (تنبک)، شایان میرزایی (عود)، مسعود جعفری (دف)، فردین میرزاحسینی و کیان شمس (کمانچه) نواخته شده است.
حسن خدایی نیا ضبط، میکس و مسترینگ، الهام دیوان بیگی مدیر پروژه هنری (تبلیغات و گرافیک) و الهه حسینی خوشنویسی از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری شهنای انتشار یافته و انتشار بین المللی آن توسط رها رکورد انجام شده است.

«بداهه»
آلبوم بی کلام «بداهه» شامل چهار لوح فشرده است که هر کدام شامل دو قطعه موسیقی بی کلام به شکل بداهه با برداشت از ردیف موسیقی دستگاهی ایران است.
این مجموعه شامل هشت قطعه آزاد؛ «دستگاه شور»، «آواز بیات اصفهان»، «آواز شوشتری»، «دستگاه ماهور»، «دستگاه چهارگاه»، «آواز ابوعطا»، «دستگاه سه گاه»، «آواز بیات ترک» در موسیقی دستگاهی ایران است که همه به شکل بداهه به دور از هیچ گونه مطلب از پیش تعیین شده توسط اساتید؛ محمدعلی کیانی نژاد (نی)، شهرام میرجلالی (تار) و سعید رودباری (تمبک) اجرا شده است.
محمدعلی کیانی نژاد موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده نی در رابطه با آلبوم «بداهه» نوشته است: «برای این که از یاد نرود. این مجموعه، از اواخر سال ۱۳۶۰ تا اواسط سال ۱۳۷۰ در فضایی خصوصی اجرا شد. در آخرین دوره نوار کاست و نوار ریل، که صداهای آنالوگ شان، گرم و گیرا ضبط و شنیده می شدند. ذائقه شنیداری امروز متفاوت شده و از شرایط صوتی امروزی گریزی نیست.
هنرمند شایسته، آقای مازیار شاهی، زحمت پالایش و ویرایش صوتی را عهده دار بوده اند. سپاسگزارم از ایشان و سایر هنرمندان گرامی مقامی که هر کدام به شکلی دست اندرکار شدند تا این حکایت عاشقی، در غبار زمان محو نشود: مرتضی صنایعی، کامبیز جهانبخش، مجتبی صادقی، هوتن نمیرانیان و حسین مهدیه نجف آبادی. هنر اصیل، به مهر و همت این نازنینان مدیون است.»

«باور نداشتم»
آلبوم «باور نداشتم» با آهنگسازی و تنظیم مسعود میرزایی دمابی و خوانندگی محمدعلی صالحی شامل ۹ قطعه؛ «قصه من» بر شعر فریدون مشیری، «تکنوازی تار»، «آواز و سنتور» بر شعر اوحدی مراغه ای، «تکنوازی نی»، «آواز و سنتور» بر شعر اوحدی مراغه ای، «باور نداشتم» بر شعر فریدون مشیری، «تکنوازی سه تار»، «آواز و سنتور» بر شعر اوحدی مراغه ای، «گریه مینا» بر شعر فریدون مشیری است.
نوازندگان؛ مسعود میرزایی دمابی (سنتور)، روح الله الله دادی (نی)، امین میرزایی (کمانچه)، سامان صادقیان (تار، سه تار و رابم) و مصطفی هاشم زاده (تنبک)، توحید وحید صدابردار، میکس و مسترینگ و نیما جمشیدی طراح گرافیک از دیگر عوامل این کنسرت هستند.

«کمانه»
آلبوم بی کلام «کمانه» بداهه نوازی موسیقی کلاسیک ایران با آهنگسازی، نوازندگی ویولن و میکس و مسترینگ صمد برقی و نوازندگی تمبک و تنظیم سیامک برقی شامل ۱۲ قطعه؛ «درآمد آواز بیات ترک»، «پیش درآمد آواز بیات ترک»، «شکسته آواز بیات ترک»، «چهارمضراب بیات ترک آواز بیات ترک»، «درآمد سه گاه دستگاه سه گاه»، «ضربی زابل دستگاه سه گاه»، «مخالف دستگاه سه گاه»، «چهارمضراب مخالف دستگاه سه گاه»، «سارنگ (تک نوازی تمبک) دستگاه سه گاه»، «درآمد آواز شوشتری»، «ضربی آواز شوشتری» و «چهارمضراب آواز شوشتری» است.
صمد برقی در رابطه با آلبوم «کمانه» نوشته است: «اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی با ویولن که در قرن اخیر با عنوان «ویولن ایرانی» شناخته می شود از اواخر دوره قاجار شکل گرفت. ظهور استاد بزرگ موسیقی ایران، ابوالحسن صبا را میتوان نقطه عطفی در رشد و گسترش ویولن ایرانی دانست که بعد از آن توسط شاگردان ایشان نظیر اساتید علی تجویدی، مهدی خالدی، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، اسدالله ملک و همایون خرم، این شیوه نوازندگی در دوران موسیقایی «گل ها» به اوج شکوه و درخشش خود رسید.
این آلبوم ملهم از آثار تمام این اساتید و به پاسداشت هنرشان عرضه شده است. با توجه به این که نوازندگی ویولن ایرانی در چند دهه اخیر با اقبال کمتری از طرف تصمیم گیرندگان حوزه های دانشگاهی و جشنواره های ملی روبرو شده است، امید است انتشار این آلبوم گامی هرچند کوچک در جهت احیا و ترویج ویولن ایرانی بردارد.»

«بازگوی»
آلبوم «بازگوی (ردیف دوره عالی استاد علی اکبر شهنازی)» با نوازندگی سه تار علی کاظمی در قالب چهار لوح فشرده شامل ۵۳ قطعه در «دستگاه همایون»، «دستگاه سه گاه»، «آواز دشتی» و «آواز بیات اصفهان» است.
کاظمی در رابطه با این اثر نوشته است: «مجموعه بازگوی؛ اجرای ردیف دوره عالی استاد شهنازی با ساز سه تار است. با این که این ردیف اساساً برای تار تدوین شده است اما با تغییراتی اندک در بعضی مضراب گذاری ها، انگشت گذاری ها و حالاتْ نه تنها با سه تار قابل اجرا می باشد بلکه اجرای آن با سه تار رنگ و طعمی بس متفاوت به این کارگان می بخشد. این رنگ و طعم جدید برای من بسیار جذّاب و مسحورکننده بود؛ هم ازاین رو به اجرای آن با سه تار پرداختم.»
مقداد شاه حسینی میکس و مسترینگ، معین فرزاد مدیر تولید، صفالدین امامی و غزاله لشکری طراح گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ ضبط شده است.
در بخشی از یادداشت کاظمی در رابطه با این اثر آمده است: «ردیف دوره عالی استاد علی اکبر شهنازی ردیف به مفهوم متداول آن، یعنی مجموعه ای مدون برای حفظ، ثبت، انتقال و آموزش دستگاه ها، گوشه ها، مایه ها و الحان موسیقی ایرانی نیست، بلکه کارگانی است که تفسیر شخصی مولف آنرا از موسیقی دستگاهی، هر چند در قالب ردیف قدمایی، بازمی تاباند. تفسیری نو که با آزادی تامل برانگیزی در گزینش گوشه ها، چینش مایه ها، چیدمان ضربی ها و ساختار لحن ها همراه می باشد و نگاه خلاقه ای که در امتداد و چارچوب موسیقی کلاسیک ایران بروز می یابد.

این «آفرینش گری در امتداد یک فرهنگ موسیقایی» مقوله ای است که نباید از آن غفلت کرد؛ خلاقیتی که از درون یک فرهنگ می جوشد و عناصر برون فرهنگی، در صورت وجود، تنها بعنوان ابزار و مصالح کار هنری به کار گرفته می شوند، گاه به هدف برآورده کردن یک نیاز، گاه برای تنوع بخشیدن به محصول هنری و گاه برای رفع بعضی نقصان ها. حقیقت اینست که این نوع نگاه به مقوله خلاقیت در موسیقی ایرانی درحال کمرنگ شدن است و اهمیت آن در بستر فرهنگ موسیقی ایرانی چندان درک نمی شود.
در دهه های اخیر مجموعه های دیگری نیز، هر چند انگشت شمار، با عنوان «ردیف» (منظور بازاجرای یک ردیف از پیش موجود نیست) انتشار یافته اند که گاها به نظر می آید نه اصالت ردیف های «روایتگر» را دارند و نه خلاقیت ردیف های «تفسیرگر» را. این ردیف ها که عنصر تقلید در آنها جلوه بیشتری دارد مبحث بحث ما نیستند؛ شاید با گذشت زمان بتوانیم قضاوت درست تری در مورد آنها داشته باشیم.
ردیف استاد شهنازی کارگانی هنری است و کارگان های هنری همواره قابلیت اجرای مجدد را، چه بسا با نگاه و سلیقه شخصی دارند. این مجموعه، اجرای ردیف دوره عالی استاد شهنازی با ساز سه تار است. با این که این ردیف اساسا برای تار تدوین شده است اما با تغییراتی اندک در بعضی مضراب گذاری ها، انگشت گذاری ها و حالات نه تنها با سه تار قابل اجراست بلکه اجرای آن با سه تار رنگ و طعمی بس متفاوت به این کارگان می بخشد. این رنگ و طعم جدید برای من بسیار جذاب و مسحورکننده بود؛ هم ازاین رو به اجرای آن با سه تار پرداختم.»
«خلوت»
آلبوم بی کلام «خلوت» شامل ۱۰ قطعه برای تکنوازی دف با آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم مهدی سیروس و صدابرداری، میکس و مسترینگ پیام شادخواست است.
در بخشی از توضیح سیروس در رابطه با آلبوم «خلوت» آمده است: «از پیدایش ایده اولیه آلبوم خلوت تا‍‍ ‍ ضبط و آماده سازی نهایی آن قریب به یک سال و نیم می گذرد. این که قطعات چه باشند، چگونه ضبط شوند و… مسائلی بودند که در کنار محدودیت ها، چالش ها و مشکلات تولید یک اثر جملگی در این زمان رخ نمایاندند.
برای نوشتن و آماده سازی قطعات، تلاش شد که پایبندی به سبک و روشی که در آن رشد و بلوغ یافته ام سرلوحه کار قرار گیرد و ضمن توجه به اصول کلاسیک دف نوازی، مفاهیم علمی موسیقیایی هم مدنظر قرار گیرد.
تمامی عناصر و مفاهیم موسیقایی نظیر نوانس، پلی ریتم و… همگی به شکل طبیعی و در لحظه نواخته و اجرا شده اند. بافت استریویی اثر که با ذوق و سلیقه صدابردار در زمان ضبط و آرایش اصوات در فرایند میکس و مسترینگ بوجود آمده است، لازم می دارد که برای شنیدن مطلوب قطعات از هدفون یا سیستم های پخش استریو استفاده گردد. بخشی از عواید حاصل از فروش آلبوم «خلوت» به کودکان دارای بیماری های خاص تعلق پیدا می کند.»

«ای بی خبر» دومین آلبوم حمید هیراد
آلبوم موسیقی «ای بی خبر» دومین آلبوم حمید هیراد خواننده موسیقی پاپ با تهیه کنندگی موسسه فرهنگی هنری آوازی نو به شکل دیجیتال منتشر گردید.
این آلبوم شامل ۶ قطعه؛ «ای بی خبر» با شعری از النا باقری، آهنگسازی حمید هیراد، تنظیم رسول حسینی، «یادش بخیر» با شعر و آهنگسازی شاهان، تنظیم مکو، «پناه» با شعر، آهنگسازی و تنظیم شاهان، «نه»، «عطر» و «عشقم» با شعر و آهنگسازی حمید هیراد و تنظیم رسول حسینی است. برای شنیدن قطعه «ای بی خبر» اینجا رجوع کنید.
نوازندگان؛ حماد گلچهر و شورش کوهی (گیتار)، مجید مصطفایی (گیتارباس)، مسعود نوروزی و کسری عارفان (ارکستر زهی)، محمد زرنوش (کلارینت)، علی بخشی (ساکسیفون)، آرتمیس بهرامی (بک وکال)، رسول حسینی (میکس و مسترینگ)، امیررضا رعیتی (عکاس) و متین سمیعی (طراح جلد) از دیگر عوامل آلبوم «ای بی خبر» هستند.
در بخشی از یادداشت هیراد برای این آلبوم آمده است: «و این عاشقی انتها ندارد… «ای بی خبر» دومین آلبوم رسمی حمیدتون. منم تو لحظه های قشنگ زندگیتون شریک بدونین. از تمام عزیزان، نوازنده ها و همه عشقای من که در ساخت و تولید این آلبوم زحمت کشیدن بی نهایت سپاسگزارم.»
نخستین آلبوم موسیقی هیراد با نام «راز» انتشار یافته است.

همچنین اولین آلبوم رسمی گروه «کولی» با عنوان «عشق و آزادی» به سرپرستی بهروز فرمانی و آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی زنده یاد سیف الله داد و آهنگسازی مجید انتظامی منتشر شدند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~