مدل كودك مطرح می كند؛ ۵ مطالبه جدی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدل كودك مطرح می كند؛ ۵ مطالبه جدی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدل كودك مطرح می كند؛ ۵ مطالبه جدی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش مدل کودک، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به واسطه وسعت و تعدد حوزه های گوناگون، همواره عرصه مناسبی برای محک توانمندی مدیران فرهنگی است. برخی اشکالات، از دیر باز در این حوزه به جراحتی قدیمی تبدیل گشته و برخی دیگر با توجه به وضع موجود و انتظاراتی که وجود دارد، همچنان مطرح است. تمام این موارد در قامت مطالباتی است که انتظار می رود تا وزیر فرهنگ جدید، در راه برآورده کردن آنها گامهای بلندی بردارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ساحت شاخه های فرنگی طی ۳ سال دولت رئیس جمهور شهید، یک روند سینوسی را تجربه کرد؛ در جاهایی که از قضا کم هم نیستند، ارتقا و پیشرفت محسوسی حاصل شد، در بعضی صحنه ها درجا زدیم و در معدود درجاتی، گرفتار افول شدیم. بر روی کاغذ، توقعاتی که از وزیر فرهنگ و ارشاد جدید می رود آن است که نسبت به تقویت فرآیندی که طی آنها پیشرفت حاصل شده، ممارست کرده و تلاش حداکثری خویش را در زمینه های مغفول و کمتر پرداخته شده به کار ببندد.
یک مطالبه جدی: زدودن ساحت دولتی از تولیدات فرهنگی و برون سپاری این فعالیتها به بخش مستقل و خصوصی
شاید مهم ترین نکته ای که امروز به چالش بزرگ پیش پای وزیران فرهنگ قبلی بود و امروز در اولین روزهای وزارت در مقابل سیدعباس صالحی وزیر جدید قرار دارد، تجدید روحیه اعتمادسازی هنرمندان با بدنه دولت باشد. میراثی که نمی توان آنرا تماما در نتیجه فعلیت این وزارت خانه قلمداد کرد، بلکه التهابات اجتماعی و سیاسی کشور، زمینه ای را رقم زد تا بخشی از بدنه هنرمندان، موضع گیری هایی را در مقابل مناسبات دولتی داشته باشند و همین اتفاق، تاثیرات سوئی را بر فضای فرهنگی و هنری کشور رقم زد. حالا وزیر فرهنگ وظیفه خطیری دارد تا نسبت به ترمیم این شکاف همت کرده و اقبال حداکثری هنرمندان را به خود ببیند.
یکی از رهاوردهای خوبی که در دولت سیزدهم رقم خورد و انتظار می رود تا در دولت بعدی هم با شدت بیشتری دنبال شود، گشایش فضای نقد و آزادی بیان است. باآنکه در این حوزه، برخی قصورات که آن هم میراث فضایی بیرون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، احساس می شود، اما انتظار می رود تا وزیر جدید، گام هایی بلند در راه تحقق این گشایش ها رقم بزند. با عنایت به گسترش فرایند مدرنیته با ابزارهایی که روزبه روز درحال بیشتر شدن هستند، دیگر نمی توان بهانه ای در راه تخطئه فضای ابراز نقد دلسوزانه و صحیح بیان کرد ازاین رو چنین گشایشی که خواست اهالی فرهنگ و مردم است، یکی از مطالبات جدی از وزارت فرهنگ است.
یکی از خواسته هایی که در طول دهه ها حالا دیگر به یک لزوم تبدیل گشته، زدودن ساحت دولتی از تولیدات فرهنگی و هنری و برون سپاری این فعالیتها به بخش مستقل و خصوصی است. طبیعتا هیچ دلسوزی از تعدد تولیدات دولتی در مقابل کاهش فعالیتهای بخش خصوصی استقبال نمی کند و ازاین رو طبیعی است که چنین مطالبه به حق و منطقی را از وزیر جدید انتظار داشته باشیم. گرچه باید در این حوزه به این نکته مهم هم واقف بود که نیل به این مدینه فاضله، نیازمند همراهی دستگاههای دیگری هم است که امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راه پرسنگلاخ، پیش قدم شده و بازی را به نفع بخشی خصوصی و مستقل برگرداند.
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود که مقوله انتصابات، در کارگروه هایی متشکل از نگاه ها و افکار جریان ساز و پیشرو، بیرون بیایند
یکی از مطالبات صریح از وزیر فرهنگ جدید، مقوله مهم انتصابات است. تجربه نشان داده که استفاده از مدیران فعال هر حوزه، نسبت به کسانی که از بیرون بر آن حوزه ورود می کنند، عملکرد بهتری دارند. ازاین رو انتظار می رود تا مقوله انتصابات، از انتخاب شخصی وزیر بیرون برود و مدیران، در کارگروه هایی متشکل از نگاه ها و افکار جریان ساز و پیشرو، بیرون بیایند. این انتخاب، علاوه بر این که حمایت قاطبه فعالان آن حوزه را به همراه خواهد داشت بلکه زمینه را برای تصمیم گیری هایی درست طی ۴ سال فراهم می آورد که همین خود می تواند ضمانت اجرایی مطلوبی در جهت پیشبرد امور فرهنگی و هنری کشور باشد.
وزیر فرهنگ جدید باید ضمن تعامل بی واسطه با قطب های نگران، زمینه آرامش خاطر اهالی فرهنگ هنر را فراهم نموده تا حساسیت ها، شکلی فراگیر به خود نگیرد
نکته مهم دیگری که وزیر فرهنگ باید تدبیر ویژه ای نسبت به آن نشان دهد، کنش مندی معقولانه در مقابل برخی حواشی است که همواره در ساحت فرهنگی کشور وجود دارد. گذر زمان نشان داده که حساسیت ها نسبت به مقولاتی در سینما، موسیقی، کتاب و مطبوعات در هر دولتی وجود داشته است. بعضی از این حواشی در نتیجه عملکرد مدیران از گذشته به زخم هایی غیرقابل ترمیم بدل شدند و اتفاقات سوء بعدی را برای سال ها به وجود آوردند. انتظار می رود تا وزیر فرهنگ ضمن تعامل بی واسطه و مستقیم خود با قطب های نگران، زمینه آرامش خاطر آنها را فراهم نموده تا این حساسیت ها، شکلی فراگیر به خود نگیرد. در نتیجه چنین تدبیری است که هنرمندان، اعتماد بیشتری به ساحت وزارت خانه پیدا کرده و این نهاد را دارای استقلال عمل می دانند. فردیت این استقلال عمل، درنتیجه نبود یک تعامل اثرگذار و مکفی، طی دولت های مختلف خدشه دار شده است که امیدواریم وزیر جدید، تمهیدات ویژه ای در این حوزه اتخاذ کند.
این ۵ مطالبه، اعم نگرانی های اهالی و فعالان فرهنگ و هنر این سرزمین است که دومینووار به مسائل مختلفی مربوط می شود. تأمین حداکثری این مطالبات می تواند پاسخ گوی نیازهای دیگری چون امنیت شغلی، معیشت هنرمندان، چابک سازی نظامات فرهنگی در ساحت مسائل کلان کشوری شود؛ ازاین رو امیدواری بسیاری وجود دارد تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جدید با صدمه شناسی تحولات در دولت های مختلف، نسبت به اصلاح امور بر کرسی وزارت خانه تکیه بزند وگرنه اگر قرار باشد امور همان گونه طبق حیات نرمال خود پیش روند، چه بسا، وضعیت از چیزی که الان ساری و جاری است، بغرنج شده و پنجره امیدواری را در حوزه فرهنگ و هنر ببندد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~