فقدان تشکل صنفی کارآمد، چالش فعالان رسانه در زنجان

فقدان تشکل صنفی کارآمد، چالش فعالان رسانه در زنجان

فقدان تشکل صنفی کارآمد، چالش فعالان رسانه در زنجان

مدل کودک: به گزارش مدل کودک، فقدان تشکل صنفی کارآمد، چالش عمده پیش روی فعالان رسانه در استان زنجان است که باعث افزایش مشکلات این حوزه می شود.
به گزارش مدل کودک به نقل از خبرگزاری ایرنا، استان زنجان از گذشته های دور رسانه های مختلف و فضای رسانه ای زنده و پویایی داشته است ولی امروز خیلی از این رسانه ها بنا به علل مختلف همچون مشکلات اقتصادی با چالش ها و صدمه های جدی مواجهند.
ظهور رسانه های نو و مدرن و فضای مجازی شیوه های اطلاع رسانی را متحول و دگرگون کرده و ذائقه مردم را از شیوه های کلاسیک دریافت خبر به سبک های جدید و نوین سوق داده است.
از طرفی جای خالی تشکل صنفی موثر و کارآمد، اصحاب رسانه استان زنجان را در پیگیری مسائل صنفی خود در موضع ضعف و ناتوانی بیشتری قرار داده است و فعالان این عرصه جایی را برای پشتیبانی از خود ندارند.
در زمان حاضر ۸۶ رسانه دارای مجوز در استان زنجان فعالیت دارند و زنجان در شاخص تعداد رسانه ها، رتبه ۲۷ را در میان استانها دارد.

رهاشدگی و نبود مدیریت یکپارچه در مسائل مربوط به رسانه در استان رئیس کارگروه آموزش، فرهنگ و رسانه اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان با اعلان اینکه رهاشدگی و نبود مدیریت یکپارچه در مسائل مربوط به رسانه از چالش های عمده در استان زنجان است، اظهار داشت: رسانه ها حتی رسانه های رسمی و مجوز دار استان به جز رسانه ملی و برخی خبرگزاری ها، مرجع متمرکز پاسخگو برای پیگیری امور رسانه ندارند.
رضا رحیم پور با بیان این که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای غیردولتی عمومی چون خانه مطبوعات، انجمن صنفی خبرنگاران و بسیج رسانه وجود دارد اما هنوز برای هیچ کدام از آنها، وظیفه پاسخگویی تعریف نشده است، اضافه کرد: بارها و بارها این مساله در شورای اطلاع رسانی استان به عنوان مرجع دارای اختیار تصمیم گیری در این زمینه متذکر شده ایم اما شوربختانه توجهی نشده است.
رئیس انجمن صنفی خبرنگاران استان زنجان اشاره کرد: اگر تصمیم متمرکز پیگیری و نظارت بر رسانه ها به یک مرجع سپرده شود و از راه مسؤلان استانی آنرا در این خصوص به رسمیت بشناسند بطور قطع بسیاری از مسائل و مشکلات رسانه ها از موضوعات رفاهی آنها گرفته تا پشتیبانی مالی، آموزش، کار تخصصی و نظارت برطرف خواهد شد.
رئیس کارگروه آموزش، فرهنگ و رسانه اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان با انتقاد از این که جلسه شورای اطلاع رسانی استان کمتر در طول سال برگزار می شود، اشاره کرد: یکی از علل آن کم اهمیت جلوه دادن به این مساله به لحاظ ماهوی است و معتقدم کسانی که دانش رسانه را عمیقا داشته باشند، ملاحظات امنیتی و سیاسی را هم درک خواهند کرد اما فقر دانش رسانه ای این موضوعات را هم در افکار عمومی با نقص مواجه می کند چون که امروزه تأثیر رسانه ها بر تمام موضوعات به شکلی سایه انداخته است.
رحیم پور با گرامیداشت فرارسیدن ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار، اظهار داشت: امیدواریم این مناسبت فرصتی برای تامل و توجه به موضوعات اساسی این حوزه باشد و صرفاً به چند پیام تبریک محدود نشود.
جای خالی تشکل صنفی کارآمد یوسف ناصر از پیشکسوتان و فعالان چند دهه مطبوعات در استان زنجان اظهار داشت: رسانه در دنیای امروز با چالش های زیادی رو به روست، رسانه در کشور و استان هم چالش های خاص خویش را دارد و ظهور فناوری و میدان داری فضای مجازی، رسانه امروز را وارد دنیای جدیدی کرده است.
وی افزود: رسانه ها به عنوان پرچمداران عرصه اطلاع رسانی باید خویش را با واقعیات دنیای جدید آشنا کنند و یک فعال رسانه ای باید بداند در دنیایی زندگی می کند که در پوشش اخبار و رویدادها حتی ثانیه ها هم بسیار پرارزش و تعیین کننده هستند و مهم ترین عنصر یک رسانه را شکل می دهند و غفلت از آنها به مفهوم جا ماندن از عرصه پرهیاهوی رسانه است.
ناصر با اعلان اینکه نبود امنیت شغلی یکی از چالش های امروز فعالان رسانه در کشور و استان است و نوشتن یا ننوشتن ممکنست یک خبرنگار را به عرش یا به فرش برساند، اضافه کرد: ورود افراد غیر حرفه ای به عرصه رسانه که این حوزه را با بنگاه معاملاتی اشتباه گرفته اند آینده هولناکی از فضای رسانه ای کشور ترسیم می کند.
وی با اعلان اینکه دور شدن از رسالت واقعی یک رسانه و افتادن در وادی معامله و زد و بندهای سیاسی و اقتصادی آینده این حرفه را با چالش جدی رو به رو کرده است، اظهار داشت: بی توجهی برخی مدیران اجرایی به انذار و هشدارهای فعالان این عرصه و به حاشیه راندن دلسوزان عرصه رسانه و جایگزین کردن نوکیسه های این حوزه، زنگ خطر را به صدا درآورده است.
ناصر اشاره کرد: نبود یک تشکل صنفی مستقل برای فعالان عرصه رسانه، به مشکلات این حوزه دامن زده و آنان را از رسیدن به حداقل های یک زندگی برای انجام رسالت واقعی خود بازداشته است.

تلاش ارشاد زنجان اجرای مفاد اساسنامه در مورد خانه مطبوعات مدیرکل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان زنجان در مورد مسائل خانه مطبوعات در این استان، اظهار داشت: تلاش ادره کل اینست که هر آن چیزی که مربوط به خانه مطبوعات هست در چارچوب اساسنامه خود خانه اتفاق بیفتد.
اصغر حاج علی اکبری اضافه کرد: خانه مطبوعات اساسنامه دارد و در آن پیش بینی هایی شده که اگر شرایط محقق نشود، ماده ۲۷ و ۲۸ اساسنامه اعمال شود.
این مسئول اظهار داشت: در دوره قبلی که انتخابات خانه ابطال شد، بر مبنای مکاتبات اداره کل مطبوعات داخلی وزارتخانه اعمال ماده ۲۷ و ۲۸ اساسنامه را به اداره کل استان تکلیف کردند؛ دراین زمینه مستندات هم موجود است و مجموعه ارشاد به استناد مکاتبات بالادستی ورود کرد هرچند اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هیچ علاقه ای به جهت اینکه کارهای یک صنفی را متولی بشود، ندارد.
وی گفت: طی چند ماه گذشته، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بعد از بررسی تمام چالش های معطوف به خانه مطبوعات با تمام طرفین این مساله و علاقه مندان خانه، جلسه های عمومی و خصوصی تشکیل داد و از این بزرگواران راهکارهای مرضی الطرفین را مطالبه کرد تا با نظر خود افراد، حل مسائل صورت گیرد.
حاج علی اکبری اظهار داشت: ما همه پیشنهادهای این عزیزان را پیگیری کردیم ولی مورد قبول وزارتخانه واقع نشد، اگر به یک مصداق بخواهم اشاره کنم، از سوی اعضای خانه مطبوعات وقت، پیشنهاد پذیرش و تایید بخشی از نتایج انتخابات آذرماه سال قبل داده شد ولی این پیشنهاد هم طی مکاتبه ای که با وزارتخانه انجام پذیرفت، مورد قبول واقع نشد.
وی اضافه کرد: در مجموع در نتیجه جلساتی که طی چند ماه گذشته بین اعضا و علاقه مندان خانه مطبوعات برگزار کردیم، راهکاری که مورد رضایت تمام افراد و اعضا و متقاضیان باشد ارائه نشد، در نتیجه بهترین راه، رعایت مفاد اساسنامه بدون تفسیر است، امیدواریم هر آن چه در مورد خانه مطبوعات اتفاق می افتد در نهایت به نفع اصحاب رسانه استان تمام شود.
حاج علی اکبری گفت: برگزاری انتخابات خانه مطبوعات در دوم مردادماه که به سبب به حد نصاب نرسیدن در استان زنجان لغو شد، این هم تکلیف اداره کل مطبوعات داخلی وزارتخانه بود و رایزنی ما در مورد تغییر زمان و موکول کردن انتخابات به زمان و شرایط مناسب، نتیجه بخش نشد.
وی اشاره کرد: چون انتخابات قبلی خانه مطبوعات استان چالشی بوده و به مرجع قضایی ارجاع داده شده، امکان تفسیر مفاد اسناسنامه از ما سلب شده است و ما تلاش داریم بر مبنای مُرّ قانون و مفاد اساسنامه و به مکاتبات اداره کل مطبوعات داخلی ملتزم باشیم تا مورد خدشه هیچ یک از طرفین این مساله واقع نشویم.

برآیند:

استان زنجان اکنون با ۸۶ رسانه دارای مجوز در شاخص تعداد رسانه ها، رتبه ۲۷ را در میان استانها دارد.
یکی از مطالبات فعالان رسانه استان تشکیل خانه و تشکل صنفی قوی برای پیگیری مطالبات این حوزه است ولی خانه مطبوعات استان از پاییز سال قبل در آستانه انتخابات اعضای هیات مدیره، گرفتار حاشیه هایی شده و دامنه این حاشیه تا زمان کنونی هم ادامه پیدا کرده است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~