گفت وگوی مدل كودك با نمایشنامه نویس مطرح كشور؛ حامی تئاتر باشیم نمایش رگ های فرهنگ را به جریان می اندازد

گفت وگوی مدل كودك با نمایشنامه نویس مطرح كشور؛ حامی تئاتر باشیم نمایش رگ های فرهنگ را به جریان می اندازد

گفت وگوی مدل كودك با نمایشنامه نویس مطرح كشور؛ حامی تئاتر باشیم نمایش رگ های فرهنگ را به جریان می اندازد

به گزارش مدل کودک، ایرنا «شهرام احمدزاده» از نمایشنامه نویسان مطرح کشور و مدرس کارگاه نمایشنامه نویسی «نویسای نقش» در مرکز خراسان شمالی؛  اجرای عموم تئاتر در طول سال را همچون خونی در رگ های فرهنگ دانست و بر آموزش و سرمایه گذاری در این هنر تاکید نمود.
به گزارش مدل کودک به نقل از خبرگزاری ایرنا، شهرام احمدزاده که چند روزی است به همت مرکز هنرهای نمایشی، میهمان خراسان شمالی شده است تا اندوخته ها و تجربیات خویش را در حوزه نمایشنامه نویسی در اختیار علاقه مندان به نمایشنامه نویسی قرار دهد و تلاش می کند تا با تربیت و پرورش استعدادهای موجود، نسل جدیدی از نمایشنامه نویسان خوب را به جامعه تئاتری تزریق کند، به بهانه این حضور گپ و گفتنی کوتاه داشتیم.
این مولف و پژوهشگر که بیشتر از ۲ دهه است در زمینه نمایشنامه نویسی فعالیت دارد و با او از ظرفیتهای استان در زمینه نمایشنامه نویسی، چگونگی ورود تئاتر به سبد فرهنگی خانواده ها و نقش مدیران و دولت ها در بهبود و پشتیبانی از جریان تئاتر سخن گفتیم.

سرمایه گذاری؛ حلقه مفقوده تئاتر
این نمایشنامه نویس مطرح ضمن اشاره به ظرفیتهای استان در زمینه نمایشنامه نویسی بر لزوم سرمایه گذاری در این عرصه و برگزاری کارگاه ها تصریح کرد و می گوید: از این طریق میتوان استعدادهای فراوانی که در ادر زمینه نمایشنامه نویسی این خطه وجود دارد را شکوفا کرد.
احمدزاده با بیان اینکه در این چند روز شاهد استقبال خوب علاقه مندان و پیگیری آنها برای یادگیری و کوشش برای نوشتن بودم، می افزاید: با وجود افراد مستعد قطعا میتوان از این دوره به نمایشنامه های خوب رسید، البته این اتفاق منوط به صرف زمان یک تا یک و نیم ساله است تا تلاش ها به ثمر بنشیند.
وی البته به این مساله که در خیلی از مواقع شاهد برگزاری کارگاه های آموزشی در استان ها هستیم که به علت بعد مسافت به چند روز خلاصه می شود و تنها میتوان انتقال تجربه داشت، گریزی زد و عنوان می کند آموزش زمان بر است و اگر مسؤلان برنامه دراز مدت داشته و روی آموزش متمرکز شوند قطعا نتیجه آنرا خواهیم دید.

آموزش؛ راه نجات تئاتر
این هنرمند ضمن استقبال برای حضور در سلسله کارگاه های نمایشنامه نویسی در استان به واسطه انرژی خوب هنرجویان و تلاشهای آنها و شناخت دوطرفه ای که در بستر این کارگاه شکل گرفته است، می گوید: با عنایت به حجم بالای برنامه هایم، علاقه مندم در صوت زمان خالی، کارگاه های آموزشی را تداوم بخشم.
این مدرس کارگاه و مولف و پژوهشگر در قسمت دیگری از سخنانش به اهمیت و نقش نمایشنامه در تولید اثر فاخر اشاره نمود و از اینکه ضعف نمایشنامه نویسی به مفهومی که مدیران فکر می کنند، نداریم، سخن گفت و می افزاید: اگر مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار گردد شاهد ارسال حجم بسیاری نمایشنامه هستیم، درحالی که ضعف نمایشنامه نویسی در بعد کیفیت و محتواست و نه کمیت.
وی ادامه می دهد: از این روی می طلبد روی آموزش سرمایه گذاری دراز مدت داشته باشیم؛ البته آموزش به معنای علمی و نه انتقال تجربه.
او که عضو هیات انتخاب بخش مسابقه «تئاتر دانشجویی» چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر و انتخاب متون بخش صحنه ای جشنواره «سردار آسمانی» را در کارنامه هنری اش دارد، با مهم برشمردن تئاتر در دسته بندی فرهنگی و لزوم سرمایه گذاری روی آن می گوید: متاسفانه در تئاتر علیرغم این که مهم ترین بخش حوزه فرهنگ است، به اندازه سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی سرمایه گذاری صورت نمی گیرد.

جشنواره زدگی مدیران؛ آفت اصلی تئاتر
وی در قسمت دیگری از سخنانش جشنواره زدگی را آفت اصلی و مهم نگاه مدیران برشمرد و افزاید: وضعیت فرهنگ و هنر، توسعه عددی نیست بلکه ماهیت اجتماعی دارد و برای کاهش صدمه های اجتماعی، بالا بردن وضعیت فرهنگی جامعه، مرتفع ساختن گسست های اجتماعیبه طور قطع تئاتر راهگشاست.
مدرس کارگاه «نویسای نقش» با عنایت به رویکرد بوجود آمده بر مبنای تولید تئاتر برای جشنواره و رسیدن به اجرای عموم نه بالعکس آن، اعتقاد دارد که مشکل، اهالی تئاتر نیستند چونکه لزوم تئاتر را درک می کنند، بلکه این مدیران هستند که درکی از این مساله ندارند.
وی ادامه می دهد اگر در استان تئاتر صرفاً برای حضور در جشنواره تولید می شود به خاطر کم کاری و عدم حمایت مدیران است.
احمدزاده، اجرای عموم تئاتر در طول سال را همچون خونی در رگ های فرهنگ دانست و لازمه سرپا بودن فرهنگ را در جریان بودن تئاتر بعنوان مهم ترین بخش حوزه فرهنگ عنوان نمود.
نویسنده مجموعه نمایشنامه های «میدان خانواده در نمایشنامه»، «وارثان» و «راز خانم سوفله فوله» مدیریت و برنامه ریزی از جانب مدیران برای اجرای عموم در طول سال و زمانبندی اجرا و حضور در جشنواره را ضروری خواند و بر اهمیت آشتی دادن مخاطب با تئاتر تصریح کرد و اظهار داشت که دراین میان نقش مدیران در تحقق این مهم ضروریست و مدیران فرهنگی باید در صحنه باشند و صرف برگزاری چندین رویداد برنامه ریزی شده، نمی توان راه به جایی برد.
نخستین دوره نمایشنامه نویسی «نویسای نقش» در چارچوب یکی از طرح های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت انجمن هنرهای نمایشی ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و انجمن هنرهای نمایشی هفته گذشته برای علاقه مندان جوان به نمایشنامه نویسی در بجنورد برگزار شد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~