با راه اندازی انستیتو چاپ صورت می گیرد؛ گام دانشگاه امیرکبیر برای رفع چالش های صنعت چاپ

با راه اندازی انستیتو چاپ صورت می گیرد؛ گام دانشگاه امیرکبیر برای رفع چالش های صنعت چاپ

با راه اندازی انستیتو چاپ صورت می گیرد؛ گام دانشگاه امیرکبیر برای رفع چالش های صنعت چاپ

به گزارش مدل کودک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای رفع چالش های صنعت چاپ، انستیتو چاپ را در این دانشگاه با همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی نمود.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به بخش ها و کارهای تحقیقاتی این دانشگاه اضافه کرد: این دانشگاه دارای ۱۸ دانشکده و ۲۰ پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی است و از ابتدا جهت گیری و هدف این دانشگاه در راه اندازی و ایجاد رشته ها، توجه به نیازهای خاص کشور بوده است.
علیرضا رهایی نمونه آنرا رشته مهندسی پلیمر دانست که از آن موضوعات دیگری ناشی شده و افزود: دانشکده مهندسی پلیمر از زمانی موضوع رنگ به آن افزوده شد و به نام مهندسی پلیمر و رنگ تغییر نام داد و در این دو رشته در ۳ سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر دانشجو می پذیرد.
رهایی با اعلان اینکه در سایر رشته ها چون مهندسی نساجی و سایر رشته ها اقدامات دیگری در حال اجراست تصریح کرد: اهتمام می شود هر توسعه ای که در دانشگاه صورت می گیرد با این جهت گیری باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد: ما در حوزه توسعه دریا محور، دانشکده مهندسی دریا را راه اندازی کردیم و این دانشکده در کشور جزء دانشکده های منحصر به فرد است.
رهایی چاپ را از دیگر زمینه های مورد توجه این دانشگاه عنوان نمود و اظهار داشت: دکتر سعید پورمهدیان که از گذشته در دانشکده مهندسی پلیمر مشغول به فعالیت بوده است و با تشخیص این نیاز مهم، موضوع ایجاد انستیتو چاپ را پیگیری کرد و این پیگیری ها امروز به بار نشست و برمبنای تفاهم نامه ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه، افتتاح شد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار امیدواری کرد: در سایه همکاری با وزارت ارشاد کارهای مستمر در این انستیتو دنبال شود. همین طور آمادگی داریم نیازهای صنعت چاپ، موضوعات مربوط به این انستیتو دنبال شود و تا حد امکان نیازهای در رابطه با صنعت چاپ مرتفع شود.
تمرکز و تقویت دانش بنیان های صنعت چاپ
رییس انستیتو چاپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز ایجاد گرایش های چاپ و صنایع وابسته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و حرکت برای ایجاد یک رشته بین رشته ای در عرصه چاپ، تاسیس مرکز پژوهش و فناوری مجهز با لابراتوار ها و کارگاه های تخصصی بمنظور پژوهش و فناوری در موضوعات در رابطه با حوزه چاپ را از اهداف انستیتو چاپ دانست.
سعید پورمهدیان در نخستین جلسه هیات امنای انستیتو چاپ دانشگاه صنعتی اظهار داشت: این انستیتو با هدف توسعه آموزش، پژوهش و فناوری در حوزه چاپ و صنایع وابسته با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به وجود آمده است.
وی گسترش پژوهش و آموزش های در رابطه با چاپ و صنایع وابسته و ارتقای سطح کمّی و کیفی آن، تامین تخصص های لازم برای توسعه و کاربرد فناوری چاپ و صنایع وابسته در کشور، تثبیت و ارتقای موقعیت علمی و فناوری کشور در حوزه فناوری چاپ و صنایع وابسته در سطح جهانی، تعیین چشم انداز منابع انسانی در عرصه چاپ و صنایع وابسته را از اهداف ایجاد این انستیتو ذکر کرد.
پورمهدیان افزود: این مرکز پیرو انعقاد تفاهم نامه ای به راه افتاده است. تفاهم نامه این انستیتو با هدف اجرای شعار سال ۱۴۰۱ بر اساس گسترش و تقویت مناسبات تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین و اجرای سیاست های دولت سیزدهم درباره ی رونق تولید و اشتغال، توانمندسازی رویکرد های دانش بنیان و ارتقای «اقتصاد فرهنگ» بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس دانشگاه صنعتی امیر کبیر به امضا رسید.
وی بیان کرد: ایجاد گرایش های چاپ و صنایع وابسته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و حرکت برای ایجاد یک رشته بین رشته ای در عرصه چاپ، تاسیس مرکز پژوهش و فناوری مجهز با لابراتوار ها و کارگاه های تخصصی برای پژوهش و فناوری در موضوعات در رابطه با حوزه چاپ و صنایع وابسته و تقویت شرکت های دانش بنیان در رابطه با تولید مواد اولیه و فناوری های چاپ ذیل این تفاهم نامه آمده است.
به گفته ی ایشان، برای هماهنگی مستمر و لازم برای اجرای این تفاهم نامه، شورای راهبری شامل نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و برخی از صاحب نظران صنعت چاپ تشکیل شد و بدنبال جلسات هم اندیشی، اساسنامه مرکز علمی، پژوهشی و فناوری چاپ و صنایع وابسته (انستیتو چاپ) تدوین و از طرف شورای عالی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تایید شد.
وی اشاره کرد: ارکان اساسنامه انستیتو هیات امنایی است. اعضای هیئت امنا شامل رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون پژوهشی فناوری دانشگاه، معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه، مدیرکل دفتر امور و چاپ وزارت فرهنگ، یک نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه و یک نفر از متخصصان و صاحب نظران صنعت چاپ هستند.
پور مهدیان اضافه کرد: در پی صدور احکام اعضای هیات امنا از طرف رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مردادماه ۱۴۰۳ اولین جلسه هیات امنا برگزار و در این نشست بر طبق اساسنامه انستیتوی چاپ، وظایف اعضا، مدیران و معاونان دانشگاه ابلاغ گردید.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~