شروع هفته بهزیستی با شعار نهضت حسینی، خدمت مردمی

شروع هفته بهزیستی با شعار نهضت حسینی، خدمت مردمی

شروع هفته بهزیستی با شعار نهضت حسینی، خدمت مردمی

مدل کودک: مدل کودک: اصفهان هفته بهزیستی از ۳۰ تیرماه با شعار «نهضت حسینی، خدمت مردمی» شروع می شود و تا ۵ مردادماه با اجرای ۱۸ عنوان طرح ادامه دارد.

به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی نشست خبری این اداره در روز پنجشنبه (۲۸ تیرماه ۱۴۰۳) با حضور مدیرکل و معاونین بهزیستی در سالن شهید رئیسی مجتمع شهدای هفتم تیر انجام شد.

ناصر چاووشی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، اظهار داشت: طرح تأسیس نهاد مقدس بهزیستی به دست شهید محمدعلی فیاض بخش در تیرماه ۱۳۵۹ به تصویب رسید. این سازمان متولدشده انقلاب اسلامی ایران است. بنا بر این ۲۵ تیرماه در تقویم ما روز ملی بهزیستی به شمار می آید. البته امسال از ۳۰ تیرماه تا ۵ مردادماه تعریف شده است.

وی افزود: «نهضت حسینی، خدمت مردمی» شعار هفته بهزیستی در سال ۱۴۰۳ است. اصلاح اجتماعی و ایثارگری اجتماعی در سایه این شعار برای ما اهمیت ویژه دارد. آن چه در دولت سیزدهم صورت گرفت به همت رییس جمهور شهید امروز گزارش خواهم داد.

این مسئول تصریح کرد: بهزیستی مجموعه و سازمانی است که در چهار حوزه توانبخشی، اجتماعی، توانمندسازی و پیشگیری فعالیت می کند. توانبخشی حوزه تخصصی و اختصاصی ماست و برای ما اولویت دارد. ۹۳هزار نفر معلول تحت پوشش داریم.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: سلامت اجتماعی در رابطه با لطمه اجتماعی است. ما اورژانس اجتماعی داریم که بمنظور حل فوریت های اجتماعی شمرده می شود. این مسئله در عرصه پیشگیری قرار می گیرد. زنان خشونت دیده، سالمندآزاری، کودکان کار و نگهداری کودکان نیز جزو دغدغه های این حوزه است. ۱۲۳ نیز شماره تلفن آنست و در تمامی ساعات به مردم خدمت می کنند.

چاووشی اظهار داشت: پیشگیری حوزه بسیار مهم دیگری است که با مراکز مشاوره و کلینیک های روان شناسی تعریف می شود. مراکز و کمپ های درمان ما ۷۵ هزار مرکز درمانی است. تنها مرکز زنان معتاد متجاهر نیز وابسته به این سازمان در قلعه شور فعالیت می کند.

این مدیر سپس بیان کرد: مرکز مشاوره ژنتیک دولتی واقع در پل خواجو نیز در نوع خود تنها مرکز در اصفهان است و ظرفیت بسیار مهمی به شمار می آید. این مرکز می تواند از بروز معلولیت های مختلفی پیشگیری کند.

او اضافه کرد: حوزه تخصصی دیگر توانمندسازی و اشتغال جامعه هدف است. این حوزه بدنبال توانمندسازی با هدف استقلال و بی نیازی است. اهمیت اشتغال، مسکن و کمک هزینه های تحصیلی در این قلمرو قرار می گیرد.

چاووشی به مراکز غیردولتی هم نگاه کرد و افزود: دفتر امور مراکز غیردولتی نیز با تعداد هزار و ۹۰ مورد بسیار حائز اهمیت می باشد. بازدیدهای تخصصی از این مراکز نیز اهمیت دارد. بخش مردمی هم وجود دارد. مشارکت نقدی و غیرنقدی مردم را نمی توان نادیده گرفت.

این مسئول استان اصفهان در بهزیستی اظهار داشت: ۱۸ عنوان طرح و برنامه در هفته بهزیستی پیش رو داریم که در عرصه درمان اعتیاد، اشتغال، مسکن، کارگاه های اشتغالی ویژه معلولین، کاریابی ویژه معلولین، افتتاح مراکز مشاوره، افتتاح خانه نگهداری کودکان جزو آنهاست و تعدادشان به ۲۶۶۲ هزار مورد می رسد. حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از بخش دولتی و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در بخش خصوصی برای این هفته اعتبار اختصاص یافته است. گفتنی ست که ۸۵ مسکن به مددجویان در همین بازه واگذار می شود.

علی رغم رشدِ ارائه خدمات همچنان کمبود داریم

او درباب عملکرد بهزیستی اصفهان در دولت سیزدهم تصریح کرد: ما ۹۳هزار معلول، ۹هزار زن، ۲هزار خانواده چندقلو و شمار بسیاری فرزند بدسرپرست و بی سرپرست تحت پوشش خود نگهداری و حمایت می نماییم. در روند پذیرش فرزندخوانده هم اقدامات مؤثری کرده ایم. خانواده ها در دهه اخیر، حدود هزار و ۸۰۰ فرزند به سرپرستی گرفته اند. قسمتی از فرزندان هم به اقوامشان واگذار شده اند.

چاووشی افزود: ۳۹ خانه فرزند در سطح استان به تفکیک سن و جنسیت برای نگهداری مددجویان وجود دارد. ۳۰ کلینیک خدمات اجتماعی داریم. کمپ ماده ۱۵ داریم که خود افراد در آن برای درمان داوطلب می شوند. ۹۵ مرکز مثبت زندگی داریم که غیردولتی اند. این مراکز بمنظور نزدیک کردن خدمات به محل زندگی مددجویان به وجود آمده است.

وی سپس تصریح کرد: از ۶۶ مرکز شبانه روزی مددجویی برخورداریم برای افرادی که امکان نگهداری آنها در خانه بسیار دشوار شمرده می شود. سالمندان و بیماران اعصاب و روان نیز در این زمینه قرار می گیرند. کاردرمانی هم برای گروه دیگری است که امکان بازگشت به خانواده برایشان وجود دارد. حالا، دو مرکز پشتیبانی شغلی در اصفهان و فلاورجان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ یکی از فاکتورهای مهم ما که دگرگون شد مسئله دریافت مستمری ماهانه است. مبلغ آن برای مثال از ۵۵۰ هزار تومان به یک میلیون تومان برای هر نفر رسید. رشد صددرصدی در مبلغ هم داشته ایم و تعداد افراد نیز در این قسمت بالا رفته است. حق پرستاری نیز موضوع دیگری است. این حوزه مختص کسانی است که در خانه نگهداری می شوند. در تعداد این افراد نیز رشد ۱۷۶درصدی داشته ایم.

این مقام استان اصفهان تصریح کرد: خدمت دیگر ما در عرصه وسایل کمک بخشی است که در ارائه خدمت این بخش ۳۰۰درصد رشد وجود داشته. ارائه اقلام بهداشتی هم ۲۳۰درصد نیز بالاتر رفته است. در عرصه تعداد دانشجویان و دانش آموزان تحت پوشش نیز ۳۷درصد رشد وجود دارد.

چاووشی سپس توضیح داد: ۵۱۶درصد نیز در عرصه اعتبارات تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان رشد و ترقی داشته ایم. در عرصه غربالگری بینایی کودکان نیز ما ۹۴درصد رشد کرده ایم. این ها شاخص ترین ارقام در عرصه خدمات توانبخشی است. اما تمامی این گروه ها مشکلات بسیاری دارند و هنوز باید خدمات گسترش یابد. به هر حال، شایسته تقدیر است که جهش داشته ایم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار داشت: پیشگیری نیز عرصه دیگری است که در بخش های مختلف رشد کرده است. افزایش اعتبار طرح های پیشگیری درمجموع ۴۵۸درصد به شمار می آید. بسته حمایتی همسران معتادین زندانی، ژنتیک، طرح مانا و ماز در این حوزه می باشد. طرح های مانا و ماز به ترتیب مربوط به نوجوانان و زنان است که در همین دوره بطور خاص دنبال شد.

این مقام استان افزود: در بحث مسکن نیز به اشکال مختلف ۲۰۷درصد رشد خدمات داشته ایم. اعتبار خرید، ودیعه بلاعوض، تسهیلات اشتغال و بیمه در همین دایره قرار می گیرد.

او به حوزه اجتماعی نیز نظر و بیان کرد: حوزه اجتماعی آخرین بخش است و ۲۵درصد در بخش های مختلف آن مانند اورژانس اجتماعی، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، ترخیص شیرخوارگاه، خانه امن رشد کرده ایم. این ها کلیت اقدامات ماست. برنامه هایی مانند قاصدک، پویش چرخ مهربانی، پویش مهر علوی که مربوط به مهریه است و طرح همدلان مسکن ساز نیز در این زمینه واقع می شود.

چاووشی درباب طرح های آینده نیز اظهار داشت: برنامه هایی نیز پیش رو داریم که راه اندازی مزرعه خورشیدی با ظرفیت ۵ مگاوات، پیگیری اجرای قانون پشتیبانی از حقوق معمولین، تقویت پایگاه خبری معلولین یا توان نگار همچون آن هاست.

سن ترخیص مددجو به ۲۶ یا ۲۷ سال هم می رسد

نسیم نفر ده سرخی، معاون امور اجتماعی بهزیستی، در پاسخ به خبرنگار ایسنا و درباب سن فعلی ترخیص مددجویان یا فرزندان مستقل، باتوجه به مشکلات اقتصادی موجود و افزایش سن بلوغ اجتماعی، توضیح داد: بطور معمول سن تعریف شده برای ترخیص فرزندان مستقل ۱۸ سال شمرده می شود. سیاست کلان سازمان این است که هرگاه کودکی به بهزیستی وارد می شود تا ۱۸سالگی به بهترین نحو فرزندپروری او صورت بگیرد. تلاش است که این فرزندان، هم در مهارت های فردی و هم در مهارت های شغلی و اجتماعی به تعالی و ترقی برسند.

وی افزود: تعدادی از این افراد حق ترخیصشان را از ما می گیرند. وام اشتغال این افراد همیشه دغدغه ما بوده است. ازدواجشان نیز مورد توجه است. خیلی از دختران خانه های کودک و نوجوان ما یا بخش های دیگر موقع استقلال ازدواج می کنند. پسران ما هم زمان با استقلال به شغل هم می رسند. یعنی به جایی می رسند که بتوانند مستقل زندگی کنند و البته باز هم نظارت و همبستگی بین آنان و بهزیستی وجود دارد.

ده سرخی تصریح کرد: با این وجود، به علت مسائل مختلفی که وجود دارد سن ترخیص و استقلال لزوماً ۱۸سالگی نیست. هم اکنون، حتی تا ۲۶ یا ۲۷سالگی نیز این افراد به استقلال نمی رسند و از آنها نگهداری می شود. گاهی این افراد تا پایان دوران دانشجویی در مرکز می مانند. گاهی مسائل روانی و نرسیدن فرد به همان بلوغ اجتماعی موجب می شود تا حدود ۳۰سالگی که عرض شد، نزد ما بمانند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~