ارائه شناسنامه جغرافیایی و رفاهی خانوار بر طبق محل زندگی

ارائه شناسنامه جغرافیایی و رفاهی خانوار بر طبق محل زندگی

ارائه شناسنامه جغرافیایی و رفاهی خانوار بر طبق محل زندگی

مدل کودک: به گزارش مدل کودک، رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان از راه اندازی سامانه «بهره مندی ایرانیان» آگاهی داد و اظهار داشت: سیاست وزارت رفاه این بوده که بتواند در عرصه کارآمدی و ساماندهی سیاست های محرومیت زدایی، بر طبق داده های موجود و فاکتورهای زیرساختی هر استان، شهرستان و حتی کد پستی هر منطقه، وضعیت و زیرساخت های بهداشتی، آموزشی، انرژی و امکانات آن منطقه را به یکدیگر پیوند دهد؛ حالا با بهره گیری از این سامانه می توان شناسنامه ای از آخرین وضعیت رفاهی هر خانوار و وضعیت زیرساختی همان شهر به مدیران استانی و ملی ارائه داد.
علیرضا محمدی در گفت و گو با ایسنا، با استناد به بند د تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: بر طبق قانون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ضمن بروزرسانی داده ها، دو بار در سال با اتکا به داده های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و واقعیت­ های اقتصادی کشور، درآمد سرانه خانوارها و قدرت خرید مردم، نسبت به شناسایی گروههای مشمول حمایت و مشمولان ماده ۱۳ قانون حّمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برقراری حمایت­ های یارانه ­ای آنها و اعلام حذف گروههای پردرآمد از حمایت های یارانه ای اقدام کند؛ از همین رو، ماموریت مهم پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان دریافت و پایش داده های دستگاه های مختلف است تا بر طبق شاخص ها و متغیرهای اقتصادی و رفاهی میزان وسع خانوارها را مشخص نماید.
وی تصریح کرد: سنجش وسع خانوارها بر طبق فاکتورهای اقتصادی و رفاهی استاندارد صورت می گیرد؛ شاخص هایی مانند خودرو، بعد خانوار، گردش مالی، حقوق و درآمد و…، البته بتازگی تعدادی از متغیرهای غیراقتصادی مانند زنان سرپرست خانوار، بیماران صعب العلاج، معلولان شدید نیز به عنوان فاکتورهای جدید لحاظ و در وسع سنجی جدید بهبود حاصل شده است.
رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به این که بر طبق شاخص ها، طی یک پروسه پیچیده و علمی، جمعیت ۸۵ میلیون نفری رتبه بندی و به ۱۰ دهک جمعیتی تقسیم بندی می شوند، اظهار داشت: تعداد جمعیت در هر دهک مساوی است و تقریباً هر دهک ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است؛ البته، برای افزایش دقت در کار و میزان رفاه هر خانوار، بتازگی علاوه بر دهک بندی، خانوارها بر طبق فاکتورهای موجود، صدک بندی شده اند. با انجام این رتبه بندی، شناسنامه اقتصادی و رفاهی برای هر خانوار ایرانی تشکیل شده که این شناسنامه برای هر خانواده ایرانی در قالب سامانه حمایت در دسترس می باشد و سرپرست خانوار می تواند با ورود شماره همراه و کد ملی خود، به شناسنامه اقتصادی اش دسترسی داشته باشد.
محمدی بیان کرد: علاوه بر این امکانات، هم اکنون دولت یکسری از خدمات خودرا بر دهک ها استوار کرده که دستگاه های حمایتی خصوصاً کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید می توانند برای ارائه خدمات به جامعه هدف خود از اطلاعات این پایگاه بهره مند شوند.
رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از راه اندازی سامانه بهره مندی در وزارتخانه متبوع آگاهی داد و اضافه کرد: سیاست وزارت رفاه این بوده که بتواند در عرصه محرومیت زدایی، بر طبق داده های موجود و زیرساخت های هر استان، شهرستان و حتی کد پستی هر منطقه، وضعیت و زیرساخت های بهداشتی، آموزشی، حامل های انرژی و امکانات آن منطقه را به یکدیگر پیوند دهد که هم اکنون با استفاده از سامانه بهره مندی می توان شناسنامه ای از آخرین وضعیت رفاهی هر خانوار و وضعیت زیرساختی همان شهر رابه مدیران کلان و مدیران استانی در هر استان ارائه داد.
وی ضمن اشاره به این که پایگاه رفاه ایرانیان بر طبق کد ملی و سامانه بهره مندی ایرانیان بر طبق موقعیت جغرافیایی، شناسنامه اقتصادی و جغرافیایی افراد را اعلام می کند، اظهار داشت: در سنوات گذشته تنها تعداد افراد زیر خط فقر اعلام می شد، اما امروز بر طبق این پایگاه، افراد زیر خط فقر بر طبق وضعیت نوع خانوار و نوع جغرافیا مشخص و شناسایی شده اند که در این شرایط دولت می تواند در عرصه کاهش و ریشه کنی فقر دقیق تر عمل کند.
محمدی در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به سوالی درباب جمعیت زیر خط فقر بیان کرد: خط فقر با دو شاخص هزینه و درآمد سنجیده می شود، اما در پایگاه رفاه ایرانیان علاوه بر درآمد و هزینه، متغیرهای دیگری نیز مدنظر قرار می گیرند. از همین رو، این احتمال وجود دارد که یک خانواده زیر خط فقر نباشد اما از نظر بهره مندی نیازهای دیگری داشته باشد.
رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در همین راستا یکی از دغدغه های مطرح رابحث ساختار خانواده عنوان نمود و افزود: هم اکنون دهک بندی و ساختار خانواده در پایگاه رفاه ایرانیان بر طبق خوداظهاری خانواده ها شکل گرفته است و این درحالیست که این مساله سبب ایجاد تغییر و انحراف در ارائه یارانه نقدی به خانوارها می شود، چونکه برخی افراد در بعضی خانواده ها به هر علتی یارانه خودرا از خانواده جدا کرده اند و در حقیقت ساختار این نوع خانواده استاندارد نیست.
به گفته وی، متولی و بهبود ساختار خانواده سازمان ثبت احوال کشور است که بتازگی برای حل این چالش سامانه ای برای ثبت اطلاعات هویت خانوارها راه اندازی کرده است. در این راه درحال حرکت هستیم تا شناسنامه اقتصادی خانوارها به درستی تکمیل شود.
محمدی همین طور در پاسخ به سوالی درباب در نظر گرفتن داده «مسکن» به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در میزان بهره مندی و رفاه خانوار نیز اینطور توضیح داد: یکی از چالش هایی که در پایگاه رفاه ایرانیان با آن مواجه هستیم بحث سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است؛ پایگاه رفاه ایرانیان تنها می تواند داده های ثبتی را از دستگاه های مربوطه دریافت می کند. دراین میان اما، سازمان ثبت اسناد و املاک، آنگونه که باید سامانه کاملی از اطلاعات داده مسکن متصل به کدملی ندارد که در این خصوص وزارت رفاه جلسات مختلفی با سازمان برگزار و رایزنی هایی کرده است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~