رئیس سازمان امور اجتماعی كشور: آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم

رئیس سازمان امور اجتماعی كشور: آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم

رئیس سازمان امور اجتماعی كشور: آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم

به گزارش مدل کودک، خراسان رضوی معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور  گفت: آمار کودکان کار در ایران نسبت به خیلی از کشورهای دیگر پایین تر است اما آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار نداریم چون این آمار نسبی است و سرشماری دراین زمینه انجام نشده است.

محمد عباسی در گردهمایی کودکیاران ایران که شامگاه چهارشنبه ۱۳ تیرماه با حضور تعدادی از مسئولان و فعالان مردمی پشتیبانی از کودکان در معرض لطمه و کودکان کار در مشهد برگزار گردید، اظهار داشت: در مکتب ما نسبت به کل کودکان سفارش های زیادی شده است چون ریشه خیلی از مسائل بزرگسالی، در دوران کودکی است و کودکان در این دوره نیاز به یاری، راهنمایی و تربیت دارند و اگر در جامعه به کودکان توجه گردد حتما آن جامعه رشد خواهدنمود.

وی اضافه کرد: در رساله حقوق امام سجاد (ع ) برای کودکان حقوقی تحت عنوان حقوق صغیر ذکر شده که در آن به چند موضوع همچون تعلیم و تربیت، حوصله و چشم پوشی از اشتباهات رفتاری کودک و ملاطفت و مهربانی نسبت به کودک اشاره شده است.

عباسی با اعلان اینکه کودکان بطور معمول اشتباه می کنند که تمرین کنند تا راه درست را انتخاب کنند، اضافه کرد: اگر کودکان برای اشتباهاتشان تنبیه شوند خلاف مواضع تربیتی است، به همین خاطر تاکید به چشم پوشی و چشم پوشی شده است، علاوه بر آن ملاطفت و مهربانی نیز جنبه اصلی کار است و کودکانی در آینده سالم هستند که در دوره کودکی مورد لطف قرار گیرند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور اشاره کرد: در سخن بزرگان در ارتباط با کودکان فقیر نیز تاکیدات ویژه ای شده است، کودک اساسا مورد توجه مکتب ما است، اما اگر این کودکی با فقر نیز همراه باشد و پناهی و چاره ای نداشته باشد، موضوع جدی تر می شود.

وی در ابطه با آمار کودکان کار در کشور اظهار داشت: ما کودکان کار داریم اما آمار ما نسبت به کشورهایی مثل هندوستان زیاد بالا نیست، چونکه در هندوستان حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون آدم در خیابان روزگار می گذرانند.

عباسی اشاره کرد: در ایران آمار و ارقام دقیقی نداریم چون این آمار نسبی است و سرشماری دراین زمینه انجام نشده و بهتر این است که این کودکان در هر محله و منطقه توسط افرادی که به منطقه اشراف داشته و با اقلیم منطقه آشنا هستند، شناسایی و به مشکلاتشان رسیدگی شود که یکی از کارهای شایسته تقدیر سازمان های مردم نهاد همین است.

وی ضمن یادآوری و اشاره به خدمات شایسته سازمان های مردم نهاد در حوزه کودکان کار که وقت، انرژی و اموال خودرا در این راه گذاشته اند، اظهار داشت: این قدر و منزلت را به هیچ وجه کوچک نشمارید چونکه شما کار بسیار بزرگی را انجام می دهید.

عباسی تصریح کرد: راه و روش و جهت شهید رئیسی جهتی بود که جامعه پذیرفت و فهمید و خلاصه و عصاره ای از فضائلی بود که مردم خواهان ادامه این جهت هستند.

وی اضافه کرد: در انجام هر کاری دانش توان و بخصوص جهت بسیار مهم می باشد، چونکه اگر جهت درست نباشد، فایده ای ندارد و فرد هرچه تلاش کند از حقیقت دورتر می شود.

مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود

معاون وزیر کشور اظهار داشت: در دنیا نیز کارهای خیرخواهانه به انجام می رسد و این فقط مختص مسلمانان و شیعیان نیست چونکه این یک امر قلبی است که خداوند در وجود هر فردی این ترحم و عاطفه را قرار داده است، اما در دنیا این امور خیرخواهانه فقط جنبه عاطفی دارد و کمک ها بیشتر اقتصادیست چون این جنبه برایشان مهمست.

وی تاکید کرد: جنبه اقتصادی پایه کار است و معلوم است که مهمست اما بحث ما این است که توانمندسازی بشر فقط از این بعد نیست و ابعاد مختلفی دارد و موضوع مهم برای توانمندسازی فقرا و کودکان کار این است که فرصت احیای وجود این انسان باید فراهم گردد و باید تعالی پیدا کند.

عباسی اظهار داشت: برای این کودکان باید مقدمه رشد فراهم گردد چونکه قسمتی از این کودکان در بستر رشد مناسبی نیستند و همین موجب می شود در راه بزهکاری و انواع تخلفات و… قرار می گیرند، اینها مجرم نیستند بلکه مشکل، بستری است که در آن رشد کرده اند و شاید اگر ما هم در این راه قرار می گرفتیم همین اتفاق برایمان می افتاد.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور با اعلان اینکه حاکمیت وظیفه دارد با همکاری مردم و دستگاه های متولی زمینه ایجاد این بستر درست را فراهم آورد، اضافه کرد: حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از این کودکان خانواده دارند و باید برای برگشت این کودکان به خانواده زمینه برگشت را فراهم نماییم.

وی با اشاره به گریز این کودکان از خانواده اشاره کرد: ابتدا باید فضای خانواده بهبود یابد و در این گریزگاه جاذبه هایی برای برگشت فراهم نماییم که این امر مستلزم ریشه یابی علت این گریز و دوری از خانواده است.

عباسی اشاره کرد: به عنوان مثال حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کودکان کار نان آور خانواده هستند و باید این مساله حل شود تا مجبور به کار نباشد و به خانواده برگردند.

وی خطاب به سازمان های مردم نهاد اظهار داشت: برای حل مسأله کودکان کار علاوه بر داشتن برنامه، انسجام و اقدام عالمانه، اول از همه باید فهم از مساله داشته باشیم که این جلسه ها می تواند در این راه به ما کمک نماید.

معاون وزیر کشور با تکیه بر این که ما باید همه با هم یک جریان هم افزایی را ایجاد نماییم که مانند یک پازل هر کسی یک جای کار را بر عهده بگیرد، اظهار داشت: ما در حوزه درمان بزه عقب هستیم و تجربه ما در درمان کم است و خیلی از کودکان در مراکز بزه تجربه های بزه دیگری از یکدیگر کسب می کنند و این جلسات به ما کمک می نماید که هم راستا و هم جهت بوده و مسیر درستی را برویم.

گردهمایی کودکیاران ایران و فعالان مردمی پشتیبانی از کودکان در معرض لطمه و کودکان کار به مدت ۲ روز در ایام سیزدهم و چهاردهم تیرماه در مشهد درحال برگزاری است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~