سالمندان تنها تغییر سیمای سالمندی ایران طی سالهای آتی

سالمندان تنها تغییر سیمای سالمندی ایران طی سالهای آتی

سالمندان تنها تغییر سیمای سالمندی ایران طی سالهای آتی

به گزارش مدل کودک، بنا بر اظهارات رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان، در سال ۱۴۱۰ یعنی هشت سال دیگر با رسیدن متولدین سال ۱۳۵۰ به ۶۰ سالگی شاهد افزایش سالمندان تنها یا با اطرافیان کم بعنوان یک سیمای جدید سالمندی خواهیم بود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، حسام الدین علامه در یک برنامه رادیویی ضمن اشاره به تغییر سیمای سالمندی ایران طی هشت سال آینده اظهار نمود: در سال ۱۴۱۰ که متولدین سال ۱۳۵۰ به ۶۰ سالگی می رسند، شاهد سیمای جدید سالمندی در کشور شاهد خواهیم بود.
وی افزود: به تبع این که متولدین سال ۵۰ شاهد صدمه های اجتماعی مانند طلاق، تجرد، قطعی، ناباروری، بی فرزندی و کم فرزندی را بودند؛ در سیمای جدید سالمندی شاهد افزایش سالمندان تنها یا با اطرافیان کم خواهیم بود که این امر تبعات زیادی دارد.
علامه همینطور این را هم اظهار داشت که در سال ۱۴۱۰ متولدین نخستین سال بیش زایی ایران (متولدین سال ۵۸) با متوسط سن ۵۲ سالگی وارد دوره بازنشستگی می شوند و افزایش جهش بازنشستگی خواهیم داشت.
به قول این کارشناس مسائل جمعیت، هم اکنون جمعیت سالمند ایران ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و حدود ۱۱ درصد است که پیشبینی می شود در سال ۱۴۱۰ جمعیت سالمند ایران به ۱۴ درصد و در سال ۱۴۲۰ آمار سالمندان کشور به ۲۰ درصد برسد.
۳۰ میلیون سالمند ایران؛ از سال ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۵ رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه از سال ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۵ آمار سالمندان به ۳۰ میلیون نفر می رسد که اوج جمعیت سالمندی و بیشترین رشد سالمندی از نظر تعداد را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ جمعیت سالمند کشور ۱۰ درصد بوده و تا ۱۴۲۰ حدود ۲۲ سال جمعیت سالمندی کشور دو برابر می شود.
۲۰ درصد سالمندان ایرانی زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند وی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۲۰ درصد سالمندان کشور (یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون نفر) زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و ۴۰ درصد سالمندان هیچ دریافتی و مستمری سالمندی ندارند.
رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: از لحاظ سلامت هم هم اکنون، ۶۰ درصد منابع شرکتهای بیمه صرف سالمندان می شود و مبلغی که سالمندان از جیب خود در حوزه سلامت و مراقبت می پردازند شش برابر بقیه دوران زندگی آنهاست. بیشتر از ۷ میلیون سالمند یعنی حدود ۷۱ درصد از سالمندان فاقد بیمه تکمیلی هستند و ۴ درصد هم از خدمات بیمه پایه برخوردار نیستند.
علامه در انتهای سخنان خود با اشاره به اینکه در کشور ما مراکز اقامتی سالمندی محدود است اضافه کرد: در کشور ما ۱۵ هزار تخت سالمندی وجود دارد که به ازای هر ۷۰۰ سالمند یک تخت سالمندی وجود دارد، در حالیکه در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ۱۸ سالمند یک تخت وجود دارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~