به گزارش مدل کودک، وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه ما انتظار داریم دانشگاه و پژوهشگاه های ما نسبت به اتفاقات روز آموزش وپرورش واکنش نشان دهند اظهار داشت: معلم باید هرکجا که هست مسئولیت اجتماعی اش را ایفا کند. ما باید معلم ها را آماده نگه داریم.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، یوسف نوری در سی و سومین اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فرهنگیان که در اردوگاه دانش آموزی باهنر انجام شد با اعلان اینکه هرچه نداشته باشیم در زمینه تعلیم و تربیت، قرآن کریم، کتاب هدایت داریم و از الگوها و اسوه ها هیچ کم نداریم اظهار داشت: ما برای معلم و پیرامون آداب معلم و متعلم همه چیز داریم و دارای الگو هستیم. سیره معلمان تاریخ بشریت ما که اوجش در اسلام است را در اختیار داریم.
وی اضافه کرد: روش ها و الگوهای تربیت معلم را نیز در اختیار داریم اما ما این روش ها و مکاتب تربیتی را دسته بندی نکردیم.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به این که حتی شیوه های ارزشیابی را هم داریم و شیوه های ارزشیابی در مکتب اسلام با مچ گیری کاملا متفاوت می باشد اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و زنجیره تامین ارزشی از دانشسرای عشایری گرفتن تا دانشگاه جامع را در دل خود داشته، اما در ادامه مسیرش تغییراتی پیدا کرد و نسخه وارداتی وارد دانشگاه شد که تبعاتی به همراه داشت.
نوری افزود: در دوره ای که بر تربیت معلم تمرکز شد معلمانی تربیت شدند که هنوز هم التزام و تعهدشان به آموزش وپرورش مثال زدنی است.
وی با اشاره به ارکان تربیت شامل مدرسه، خانواده و رسانه اظهار داشت: آموزش وپرورش بستر حکمرانی نظام است. همه چشم امید به معلم دارند. شاهد هجمه های رسانه ای هستیم، به قرآن کریم اهانت می شود و ما هم محکوم می نماییم. در چنین شرایطی حتی اگر کتاب و مدرسه هم نباشد، معلم می تواند دانش آموز را تربیت کند.
وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه یقین دارم کمبود زیاد دارید و به خوابگاه ها رفته ام و واقعا مناسب نیستند، ما باید در طول این مدت قسمتی از نقصان ها را جبران می کردیم اظهار داشت: این که دانشگاه فرهنگیان قبلا ماموریت گرا نبوده عللی داشته، یک مصداق این که ۲۶ ماه مدارس بواسطه کرونا تعطیل بودند اما یک مقاله هم بیرون نیامد. در همین شرایط اخیر ما اعلام کردیم مدارس باز باشد و منظور این بود که اختیار تعطیلی با آموزش وپرورش باشد و قاعده این است که اگر تعطیلی ها بیش از یک روز باشد باید به هیئت وزیران برود یا رییس جمهور دستور بدهد اما ما هرچه می گفتیم تنها بودیم. انتظار این بود که دانشگاه فرهنگیان بیاید و نه از ما، بلکه از دانش آموز و خانواده حمایت کند. درس خواندن در فضای مجازی مشکل است.
نوری افزود: ما آلودگی داریم و فاکتورهای آلودگی در کشورهای دیگر قابل مشاهده و رصد است. اما دنیا چه می کند؟ یک گروه باشگاه دانش پژوهان درباره ی وضعیت جهان مقاله ای تدوین و منتشر نمود. ما انتظار داریم دانشگاه و پژوهشگاه های ما نسبت به اتفاقات روز آموزش وپرورش واکنش نشان دهند. معلم باید هرکجا که هست مسئولیت اجتماعی اش را ایفا کند. ما باید معلم ها را آماده نگه داریم.
وی با اشاره به خاصیت ها و الزامات معلمی چون داشتن روحیه انقلابی و جهادی اظهار داشت: خاصیت دیگر بصیرت داشتن است، دیده شد که برخی معلمان در این قضایای اخیر چه مواضعی گرفتند. روحیه استدلال و تحلیلگری بسیار اهمیت دارد. دیده شد برخی بدون استدلال و تحلیل فقط مطالبی را ارسال می کنند، البته در میان افرادی که انتظار نمی رود و مسئولیت هم دارند دیده شد. مهارت تولید فکر از دیگر خاصیت های معلمی است. اجازه دهید دانشجوها آرمان خواه شوند، آرمان خواهی خیلی خوب است.
وزیر آموزش وپرورش اشاره کرد: ارائه الگوها و مدلهای رفتاری معلم در دانشگاه ضرورت دارد. دانشجومعلمان باید خلاقیت داشته باشند و از وقتشان خوب بهره گیرند. آنها باید قدرت نظریه پردازی علمی داشته باشند. از نظریات اینها حمایت کنید، به همین خاطر خواستیم پارک علم و فناوری در دانشگاه تشکیل گردد و دانشجوها بیایند نظرات و ایده هایشان را مطرح کنند. باید خانه های خلاق، مراکز نوآوری و پارک های علم و فناوری در پردیس ها شکل بگیرند.
نوری اضافه کرد: ما مهارت هایی چون جذب کمک و مشارکت دیگران و استفاده از ظرفیت مردمی را کمتر به معلمانمان آموزش داده ایم. خودباوری در مقابله با استحاله فرهنگی بسیار اهمیت دارد. معلمی سنواتش حساب نشده، رفته دیوان عالی شکایت کرده و نمی دادند رای اش چه بوده و می گویند وزیر انفصال از خدمت شده، در صورتیکه شکایت زیاد است و آن حکم اجرا شده، اما گزارشش را ندادند، حالا آنرا رسانه ای کرده اند و القا می کنند که فساد سیستمی است و دستاوردهای ما، نمایشی هستند. باید در مقابل استحاله فرهنگی که یک جریان طولانی است و از دیرباز بوده و در پی قد علم کردن در مقابل دین اسلام هستند ایستادگی کرد. معلمان ما باید مکاتب و جریانات را بشناسند.
وی با اعلان اینکه قطب بندی بین معلمان بسیار ضربه زننده است اظهار داشت: نباید قطب بندی شود که معلم بگوید من معلم سمپادم، دبیر ریاضی ام، معلم پرورشی ام و…. البته همیت حوزه ای باید وجودداشته باشد اما باید یک یکپارچگی در میان معلمان وجود داشته باشد و اینها باید در دانشگاه جا بیفتد. از مسائل و مشکلات دانشگاه مطلعم و قبول دارم، اما باید برای ارتقای دانشگاه با تمام توان تلاش نماییم.