مدل کودک: وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تفاهم همکاری امضاء کردند. برگزاری جشنواره های علمی و پژوهشی با عنوان ˮرویاناˮ، اعطای ˮدیپلمˮ مهارتی حرفه ای مشترک در شاخه های مرتبط و ایجاد زیرساخت مناسب بمنظور شناسایی و هدایت دانش آموزان مستعد همچون محورهای همکاری مشترک رویان با آموزش وپرورش خواهد بود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، در متن این تفاهم نامه آمده است که نظر به اهمیت تربیت، پرورش و آموزش مناسب دانش آموزان، آینده سازان کشور عزیزمان و نسل تأثیرگذار در جریان حرکتی نظام جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب اسلامی و نیز اهتمام و توجه ویژه مقام معظم رهبری در راستای دهی صحیح فکری این عزیزان، همین طور وجود زمینه های همکاری مشترک و هم افزایی میان وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در انجام کارهای علمی – فرهنگی، در اجرای تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و باهدف توانمندسازی هر چه بیشتر فکری و علمی جامعه دانش آموزی و معلمین عزیز، سند حاضر در قالب تفاهم نامه منعقد می شود.
آشنایی دانش آموزان با توانمندی ها و دستاوردهای علمی کشور و دانشمندان ایرانی معاصر، تقویت هویت ملی و ارتقای روحیه اعتمادبه نفس و خودباوری در دانش آموز، شناسایی، کشف و تربیت استعدادهای دانش آموزی در تمامی حوزه های در رابطه با علوم و فناوری های دانش بنیان زیستی، پشتیبانی از پروژه های دانش آموزی دانش بنیان در حوزه های زیست شناسی، فناوری سلول های بنیادی، بیوانفورماتیک و زیست فناوری، توانمندسازی علمی و فناورانه تمامی معلمان مشتاق حوزه های مرتبط فناورانه زیست و نانو، و ترویج فرهنگ تولید علم دراین زمینه ها، ترویج عادلانه و چندجانبه تمامی حوزه های در رابطه با علوم و فناوری های دانش بنیان زیستی و رشد دانش، شکل دادن نگرش و تقویت رفتار پژوهشی در بین دانش آموزان مشتاق این زمینه همچون اهداف این تفاهم ذکر شده اند.
اعلام محورهای همکاری مشترک رویان با آموزش و پرورش
برگزاری جشنواره های علمی و پژوهشی با عنوان “رویانا”
مشارکت و همکاری در ایجاد مسیرهای ساختارمند و اصولی برای آشنایی دانش آموزان با مراکز علمی پیشرو در راه اندازی اردوهای “راهیان پیشرفت”، مشارکت و همکاری در طراحی و پیاده سازی برنامه های مدون و مشترک بمنظور ترویج علم و شناساندن دانشمندان معاصر ایرانی به نسل دانش آموز و افزایش روحیه خودباوری و امید به آینده در ایشان، همکاری و مشارکت در برگزاری حضوری و مجازی بازدیدها و اردوهای علمی و فناورانه ملی و بین المللی دانش آموزی، همکاری و مشارکت در برگزاری رویدادهای علمی – آموزشی نوآورانه دانش آموزی در سطح ملی و بین الملی، مشارکت و همکاری در برگزاری دوره های آموزشی-پژوهشی و جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای دانش آموزی سالانه در سطح دانش آموزی با عنوان “رویانا” با هدف توسعه عدالت در برنامه های آموزشی “پژوهش محور”در سراسر کشور از محورهای همکاری این تفاهم نامه بشمار می رود.
اعطای “دیپلم” مهارتی حرفه ای مشترک در شاخه های مرتبط
علاوه بر موارد مذکور، مشارکت و همکاری در برگزاری دوره های آموزشی-پژوهشی و جشنواره علمی سالانه برای معلمین و دبیران مدارس در زمینه علوم زیستی، مشارکت در طراحی و پیاده سازی طرح های آموزشی – پژوهشی مشترک و ایجاد زمینه های لازم بمنظور توانمندسازی و آماده سازی هر چه بهتر دانش آموزان برای موفقیت در جشنواره های علمی ملی و بین المللی، بهره مندی از امکانات و ظرفیت های آموزشی و پژوهشی یکدیگر بمنظور توانمندسازی بیش از پیش و توسعه دانش و مهارت معلمان کلیه مقاطع در زمینه های مرز دانش در حوزه دانش و فناوری های همگرا و اعطای “دیپلم” مهارتی حرفه ای مشترک در شاخه های مختلف مرتبط، حسب نیاز وزارت آموزش وپرورش، تولید و انتشار نتایج طرح های پژوهشی مشترک در رابطه با اهداف طرفین در سطوح دانش آموزی در نشریات تخصصی متناسب و هم سطح با ایشان (راه اندازی نشریه علمی مشترک) و مشارکت و همکاری در ایجاد زیرساخت مناسب بمنظور شناسایی و هدایت دانش آموزان مستعد و توانمند در برنامه های علمی و پژوهشی حوزه های دانش بنیان در رابطه با علوم زیستی به عنوان دیگر محورهای همکاری مشترک بیان شده اند.
حمایت همه جانبه از حق مالکیت معنوی دانش آموزان در ثبت اختراع
در ادامه این تفاهم همکاری به حقوق و تکالیف پژوهشگاه اشاره شده است که برنامه ریزی و اجرای آموزش های کوتاه مدت تخصصی بمنظور ارتقای علمی، عملی و مهارتی دانش آموزان، هنرجویان، هنرآموزان، معلمین، کارشناسان و مدیران آموزش وپرورش با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، پشتیبانی از ارائه طرح های علمی برتر دانش آموزی در حوزه علوم زیستی، ایجاد دوره های مجازی آشنایی با علوم زیستی بوسیله سامانه آموزش الکترونیکی، برگزاری مسابقات، جشنواره ها و نمایشگاه های دانش آموزی در زمینه علوم زیستی با هماهنگی و همکاری وزارت آموزش و پرورش، حمایت همه جانبه از حق مالکیت معنوی و حق اختصاص دانش آموزان در ثبت اختراع موضوعات در رابطه با علوم زیستی، برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی کاربردی و محصول محور بطور منظم برای معلمان و دانش آموزان بصورت آنلاین و حضوری، کمک به تجهیز لابراتوار های مدارس و مراکز پژوهشی آموزش وپرورش در حوزه های در رابطه با زیست فناوری، باتوجه به اولویت های علمی-فناورانه کشور از این جمله است.
کمک پژوهشگاه رویان به توانمندسازی دانش آموزان محروم
همین طور پشتیبانی از اجرای پروژه های علمی و عملی دانش آموزان و معلمان در حوزه های در رابطه با زیست فناوری، بیوانفورماتیک، سلول های بنیادین، مهندسی پزشکی و سایر زمینه های در رابطه با فعالیت پژوهشگاه در حوزه تامین منابع علمی، راهنمایی، تامین ابزار، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برای اجرای پروژه ها و نظارت بر پروسه اجرای آنها و درنظر گرفتن بسته های حمایتی محتوایی و کاربردی (اعم از رسانه های آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی) برای توانمندسازی دانش آموزان مناطق محروم در حوزه های مرتبط و همکاری در توزیع عادلانه آنها جزو تکالیف رویان برشمرده شده است.
آموزش وپرورش نیز موظف شده است مواردی چون آشنا کردن دانش آموزان با حوزه های مختلف علوم زیستی بوسیله سرفصل های آموزشی مرتبط، همین طور همکاری با پژوهشگاه در پژوهش های بخش های مربوط، توسعه تکنولوژیهای جدید علوم زیستی در پژوهش سراهای دانش آموزی کشور برمبنای نیاز بازار کار، همکاری با پژوهشگاه در برگزاری مسابقات، جشنواره ها و سمینارهای مورد نیاز، استفاده از متخصصان پژوهشگاه در اجرای دوره های آموزشی و همایش های تخصصی برای دانش آموزان، هنرجویان، هنر آموزان، معلمان، کارشناسان و کارمندان وزارت آموزش وپرورش و اجرای برنامه های فرهنگی در امتداد ارتقاء دانش و نگرش دانش آموزان نسبت به علوم زیستی را دنبال کند.
مدت اجرای تفاهم نامه از تاریخ امضاء، پنج سال است و تمدید و ادامه فعالیت، بازبینی، اصلاح و یا تغییر اساسی در مفاد این تفاهم نامه با توافق نمایندگان طرفین به انجام می رسد و در صورت درخواست طرفین به منزله تمدید برای دوره بعدی تلقی می شود.
منبع: modelkids.ir