به گزارش مدل کودک، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در کشور حدود ۱۱۴ هزار مدرسه داریم که از این تعداد، حدود ۴۰ هزار مدرسه مربی تربیتی دارند و سال جاری ۷ هزار نفر از این تعداد هم بازنشسته می شوند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، اصغر باقرزاده با حضور در برنامه ای تلویزیونی در پاسخ به این که آیا نوجوانان ما بی انگیزه هستند اظهار نمود: در اینباره میتوان گفت مربیان بی انگیزه هستند، ولی بچه ها خیلی انگیزه دارند. این که نوجوان بی انگیزه باشد بستگی به این دارد که در چه مسائلی بی انگیزه است. نوجوانان در یک سری مسائل، باانگیزه و در یک سری مسائل کم انگیزه هستند.
وی ادامه داد: مدتهاست که به آموزش و پرورش بخصوص به بخش پرورشی توجه ویژه ای نشده است، این اشکال است که نیروی انسانی به روز نشده و آنها را تحت حمایت های فکری، معنوی، ارتقای توانمندی های حرفه ای قرار ندادیم.
باقرزاده افزود: در کشور حدود ۱۱۴ هزار مدرسه داریم که از این تعداد مدرسه، حدود ۴۰ هزار مدرسه مربی تربیتی دارند و سال جاری ۷ هزار نفر از این تعداد بازنشسته می شوند؛ البته از این تعداد مربی پرورشی حدود ۵۰ درصد بالای۲۰ سال سابقه دارند و ما هیچوقت این نیرو را به روز نکردیم و این مورد سبب بی انگیزگی دانش آموزان می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با چاره اندیشی پیرامون این چالش اظهار داشت: بعضی از مربیانی که در مدرسه بودند، به سبب این که با مخاطب روز ارتباط نگرفتند، شناختشان از مخاطب نوجوان و نیازهای روز آنان گرفتار اشکال شده و در توانمند کردن خود در ارتباط موثر با آنان، از بچهها عقب ماندهاند. این امر حداقل در ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده است که مربیان خویش را به روز نکرده و با بچهها همسو نشدهاند.
وی افزود: هم اکنون مهمترین کار اینست که بشنویم؛ چونکه شنیدن راه ارتباط است. با ایجاد بستر گفتوگو و شنیدن حرفهای دانش آموزان، با دغدغههای آنان آشنا شده و نیازهایشان را درک میکنیم.
باقرزاده در پاسخ به اینکه آیا ۱۵ سال حرفهای بچهها شنیده نشده است؟ اضافه کرد: این حرفها کم شنیده شده است؛ البته این ۱۵ سال تقریبی است اما در۲ سال گذشته این اتفاق تشدید شده است. حدودا بیشتر از ۲۸ ماه بچهها حضور فیزیکی در مدرسه نداشتند و ارتباط مستمر حضوری در این زمان بسیار کم بوده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان نمود: آمار و اطلاعات نشان میدهد که نه تنها آموزش و پرورش بلکه کل دنیا این امر را تجربه کرده است؛ البته دنیا مدارس را تعطیل نکرد، اما ایران اسلامی را متقاعد کرد که مدارس را به صورت کامل غیرحضوری کند در حالیکه مدارس در هیچ جای دنیا به صورت کامل غیرحضوری نشد و تمام آسیبهای اجتماعی در این زمان تشدید شد.
وی ۳ رکن اصلی «مدرسه، اولیاء و رسانه» را در تربیت اثرگذار دانست و تصریح کرد: باید دید ارتباط این ۳ دسته با بچهها به چه نحوی است. خانوادهها میگویند ما بچهها را کم درک میکنیم و نمیتوانیم خوب با آنان ارتباط و تعامل برقرار نماییم. در قسمت رسانه هم میبینیم رسانههای خاصی با بچهها ارتباط عمیق دارند مثلاً در این روزها میشنویم که میگویند رسانه بازیهای رایانهای با بچهها ارتباط گرفته که یک رسانه قوی است و عامل دیگر که مدرسه است؛ این ۳ بخش در این زمان گرفتار صدمه شد.
باقرزاده اظهار داشت: برپایه اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد در حدود ۳۹ میلیون نفر بازی رایانهای میکنند که باید پژوهشی صورت بگیرد و متوجه شویم از این تعداد چه میزان دانش آموز هستند. پژوهشهای ما میگوید در طول۱۰ سال گذشته، آسیبهایی که بچهها گرفتار آن هستند، هرسال یک درصد افزایش داشته است، اما در دو سال گذشته کرونایی، این میزان در هر سال ۲ درصد بوده و افزایشی شده است. معتقدیم باید ارتباط خویش را با بچهها برقرار نماییم و متوجه نیاز و منظور آنان باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه ما در وزارت آموزش و پرورش اشکالات را احصا کرده و به عهده میگیریم، تصریح کرد: اخبار خوبی در حوزه پرورشی خواهیم داشت؛ اگر میدان عمل و ابراز وجود مناسب برای دانش آموزان فراهم گردد بخشی از این مشکلات حل خواهد شد.
وی ادامه داد: در تابستانی که گذشت با فعال سازی اردوگاهها حدود ۲ میلیون نفر را به سفرهای تربیتی یک روزه بردیم.
باقرزاده افزود: به کانونهای فرهنگی-تربیتی اعلام کردیم فضاهای دورهمی دوستانه برای بچهها فراهم نمایند. بچهها حالا پر از سوالات متفاوتی هستند که ما کمتر به آنان توجه کردیم؛ اگر برای این افراد فضا باز شود سوالات آنان پاسخ داده میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به بیانات شهید بهشتی اشاره و اظهار نمود: بیانات شهید بهشتی برای ما تعبیری دارد که میدان عمل و حضور بچهها در هر سن و موقعیت مختلفی برای ابراز وجود فراهم گردد.
وی ادامه داد: وظیفه آموزش و پرورش تولید و طراحی بازی نیست؛ بنیاد و مجموعههای فرهنگی وجود دارد که بازیها را طراحی میکنند. اولویتهایی وجود دارد که اگر پایههای آن درست شود بعضی از مشکلات هم حل خواهد شد.
باقرزاده خاطرنشان کرد: باید مربیان را که بسیار زحمت میکشند با انگیزه و توانمند کنیم؛ تابحال دورههای توانمندسازی این مربیان مجازی بود اما حالا ۶ هزار نفر از این عزیزان را به صورت حضوری دعوت میکنیم و آنان را با موضوعات تربیتی مهم همچون بازی آشنا خواهیم کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: فرایند تربیت یک فرایند اثرگذار است که جوشش دانش آموز از درون است. وقتی بتوان فضای حقیقی را برای بچهها فراهم نماییم آنان بازی را کنار میگذارند و وارد یک فضای تربیتی میشوند.
وی تصریح کرد: تربیت در فضای مجازی یک نوع مرعوب شدن در فضای مجازی است وقتی فرد را در این فضا رها نماییم زیست بوم آنرا تغییر دادیم، در حالیکه میتوان میدان زندگی او را تغییر دهیم. فرد باید در فضا و میدان حقیقی زندگی کند تا از فضای مجازی بیرون بیاید.
باقرزاده اظهار نمود: باید به این سؤال جواب دهیم که چه کسی باید محصولات فرهنگی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد؟ آیا این امر وظیفه آموزش و پرورش است؟ آموزش و پرورش و معاونت پرورشی وظیفه دارد شرایط تربیتی را برای بچهها در مدارس و حتی در خارج از مدرسه فراهم کند؛ در این امر شکی نیست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: حضور مشاور تربیتی در مدارس برای بچهها لازم است، حالا در مدارس حدود ۱۳ هزار مشاور داریم. برپایه قانون احیای معاونت پرورشی، باید به هر ۱۵ نفر یک ساعت مشاور اختصاص دهیم، و هنوز حدود ۳۹ هزار مشاور برای نیل به این هدف کمبود داریم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وی افزود: دانشگاه فرهنگیان مهمترین محل برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش است، ازاین رو درخواست داریم این ظرفیت بالا برود و هرساله بتوانیم تعدادی دانشجو در رشتههای مشاوره بگیریم تا برای ورود به مدارس تربیت شوند.