به گزارش مدل کودک، مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه یک اجبار مهم مدیریتی در عرصه تعلیم و تربیت، مشارکت جویی و جلب مشارکت دیگر دستگاه ها و تقویت تعاملات و ارتباطات است اظهار داشت: همه دستگاههای اجرایی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و توضیح دهند که برای آموزش و پرورش چه می کنند، آنها باید وظایفی که در برابر آموزش و پرورش دارند را مشخص و ایفا کنند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، آیت الله اعرافی در دومین روز از سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران از روز گذشته شروع شده و تا ۳۱ مردادماه ادامه دارد اظهار داشت: بعنوان شخصی که در ۴۰ سال قبل هیچ هفته اش بدون دغدغه تعلیم و تربیت سپری نشده است از خدمات اززنده معلمان، مربیان، مدیران و راهبران نظام تعلیم و تربیت در کشور قدردانی می کنم.
وی نکاتی پیرامون الزامات مدیریت در آموزش و پرورش بیان و اظهار نمود: در فرآیند تعلیم و تربیت طیفی داریم که در یک سر آن سیاستگذاران هستند و آن سوی طیف معلم و مدرسه و دانش آموز قرار دارند. در میانه این طیف، رده های مدیریتی قرار دارند. راهبری، هدایت، جهت دهی و ساماندهی نظام تعلیم و تربیت به سمت اهداف و آرمان های تعیین شده در رده های مدیریتی دنبال می شود.
اعرافی اضافه کرد: پیاده شدن سیاست ها و طراحی برنامه ها برای تحقق اهداف در کلاس درس و مدرسه در سطوح مدیریتی مورد توجه است. نظام مدیریتی در سطوح مختلف از مدیریت های عالی تا مدیریت مدرسه در نظام اسلامی و در جهان جدید افزون بر نکات کلی که در دانش مدیریت گفته شده، الزاماتی دارد که باید آنها را مهم برشماریم. وقتی مدیریت در قلمرو دانش باشد، هیچ مدیریتی به پیچیدگی، حساسیت و دشواری سپاه علم و دانش کشور نیست.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مدیریت در گفتمان انقلاب اسلامی هم حساسیت های خویش را دارد اظهار داشت: رویکرد نامتوازن به ساحت های تربیتی یک صدمه است و مدیر تعلیم و تربیت باید از نگاهی همه جانبه به تمام قلمروها برخودار باشد. گاهی مدیر نرم افزار و گاهی سخت افزار را برجسته می بیند، چنین فردی یک مدیر تراز نیست. مدیر تراز از نگاهی متوازن و همه جانبه برخوردار می باشد.
وی ادامه داد مدیر باید نگاهی فراگیر به همه قلمروها داشته باشد. رویکرد راهبردی و کلان نگر و جامع و مبتنی بر نگاه های راهبردی دومین اجبار مدیریت در تعلیم و تربیت است. مدیر باید در شعاع اسناد کلان و هم دایره ای که خود به آن وورد میکند باید راهبرد مشخصی داشته باشد.
اعرافی با اشاره به اینکه سومین اجبار مدیریت تعلیم و تربیت، نگاه و راهبرد پژوهشی است اظهار داشت: در نظامات اداری کشور بالغ بر ۵۰ درصد تصمیمات مبتنی بر تحقیق و مطالعات نیست و در نهایت ۲۰ درصد بر پایه پژوهش های میدانی مساله محور است. ارتقای مستمر دانشی و بینشی، چهارمین اجبار است. مدیر در فضای تعلیم و تربیت باید دائم اهل مطالعه باشد و ساعاتی در روز را به مطالعه اختصاص دهد.
مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: اسناد راهبردی نظام تعلیم و تربیت و چالش های پیش رو باید در چارچوب مطالعات عمیق و جامع از جانب مدیران واکاوی و بررسی شوند. با پاردوکس هایی چون عادت و انتخاب، نظم و آزادی، گذشته و آینده، مربی و متربی، تعبد و تعقل و سنت و مدرنیته در نظام تعلیم و تربیت مواجهیم و هنر مدیریت یافتن راهکارهایی برای پاسخ به این پاردوکس هاست.
وی ضمن اشاره به این که ۱۰ نکته و نگاه در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از آنها نگاه تمدنی است که باید در کالبد آموزش و پرورش رسوب کند اظهار داشت: یک اجبار دیگر مدیریتی عرصه تعلیم و تربیت، مشارکت جویی و جلب مشارکت دیگر دستگاه ها و تقویت تعاملات و ارتباطات است. همه دستگاههای اجرایی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و توضیح دهند که برای آموزش و پرورش چه می کنند، آنها باید وظایفی که در برابر آموزش و پرورش دارند را مشخص و ایفا کنند.
اعرافی افزود: یک اجبار دیگر مدیریتی، رویکرد امیدبخشی و شوق آفرینی است. رویکرد توجه به استعدادها و نخبگان جوان و رویکرد کادرسازی و مدیرپروری هم باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش باشد.
مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه علاوه بر موارد گفته شده، معماری ایرانی، اسلامی و فضای مناسب مهم برای آموزش بسیار است و تعلیم و تربیت در یک فضای بسته و بی روح نمی تواند به خوبی پیش برود اظهار داشت: شعر و ادب فارسی و هنر هم در تعالی روح و شخصیت تأثیر بی نظیری دارد. توجه به تاریخ ایران، اسلام و انقلاب اسلامی و تقویت ارتباط میان مسجد و مدرسه هم مهم می باشد. باید ارتباط میان نظام تعلیم و تربیت و نظام عبادی را مدنظر داشته باشیم.
وی افزود: حوزه علمیه، سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد اما در هر کجا که شما احساس نیاز کنید ما خویش را موظف به همکاری می دانیم. آمادگی برای همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و ارتباط با آموزش و پرورش باید عالمانه و حکیمانه و با دست پر باشد.
اعرافی افزود: ما برای پاسخگویی به نیاز نسل امروز، نیازمند مطالعه، تحقیق، روح انقلابی و پرداختن به جهاد تبیین با الزامات و مقدمات لازم هستیم و آموزش و پرورش را پرچمدار فکر و اندیشه انقلاب اسلامی می دانیم. حوزه در کنار آموزش و پرورش خواهد بود.