به گزارش مدل کودک، طبق اعلام سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی در خصوص تمدید مهلت ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان میان پایه از تاریخ ۲۲ مرداد تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱، دانش آموزان جامانده می توانند از امروز نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا و بنا بر اظهارات معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با عنایت به این که پنج درصد دانش آموزان میان پایه تابحال مبادرت به سفارش کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۱ نکرده اند، فرصتی مجدد برای ثبت سفارش کتاب درسی آنها در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir از تاریخ ۲۲ مرداد ماه تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان میان پایه (دوره ابتدایی پایه های دوم تا ششم و دوره اول متوسطه پایه های هفتم و هشتم و دوره دوم متوسطه پایه های یازدهم و دوازدهم) که به هر علت کتاب درسی خویش را ثبت نکرده اند در این بازه سفارش کتاب درسی خویش را ثبت کنند.
همینطور توزیع کتاب از منطقه به مدرسه از دهم شهریور ماه بر مبنای سفارشات ثبت شده در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی شروع می شود؛ بنابراین شایسته است دانش آموزان تمامی پایه های تحصیلی تا دهم شهریور ماه سفارش کتاب درسی خویش را در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت کنند یا در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل، پایه و رشته تحصیلی نسبت به اصلاح سفارش اقدام نمایند تا کتاب درسی آنها بموقع به مدارس تحویل شود.
ازاین رو لازم است خانواده ها و مدارس در این فرصت زمانی سفارش دانش آموزان را در سامانه ثبت کنند. مسئولیت بررسی، اطلاع رسانی و پیگیری سفارش دانش آموزان هم بر عهده مدارس است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، همینطور در بعضی موارد امکان دارد دانش آموز به دلایلی همانند تغییر رشته تحصیلی، تکرار پایه، جهش به پایه بالاتر یا جابجایی محل تحصیل خود، خواهان اصلاح سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی باشد، برای اصلاح سفارش قبلی خود می تواند بعد از ثبت نام در مدرسه محل تحصیل از ۱۲ تیر تا ۳۱ شهریور ماه اقدام نمایند.
به صورت کلی ثبت نام از راه رفتن به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی و به دو شیوه فردی و یا گروهی قابل انجام است. کتاب های درسی دانش آموزان دوره های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه دوم شاخه های فنی و حرفه ای، کاردانش، رشته معارف اسلامی و کتاب های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش آموزان استعدادهای درخشان، از راه مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش آموز قید شده است، توزیع می شود.
دانش آموز یا اولیای دانش آموز صرفا موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) است؛ بنابراین دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
به علت الکترونیک بودن فرایند فروش و توزیع کتاب های درسی، کنترل ثبت سفارش کتاب درسی دانش آموزان از راه سامانه امکان پذیر است؛ بنابراین درخواست عرضه نسخه چاپی (پرینت) برگ سفارش کتاب درسی از دانش آموز یا اولیای دانش آموز ممنوع می باشد.
مدارس موظف اند هرچه زودتر با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب های درسی دانش آموزان اقدام و از ارجاع دانش آموز یا اولیای دانش آموز به کافی نت ها پرهیز کنند. البته دانش آموزان و اولیای آنها در صورت تمایل می توانند از راه سامانه های اعلام شده نسبت به ثبت سفارش فردی هم اقدام نمایند.
نحوه ثبت نام چگونه است؟
در ثبت نام سال جاری از شیوه های منعطف برای ثبت سفارش کتاب های درسی استفاده می شود. در این خصوص مخاطبان می توانند از راه یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب های درسی اقدام نمایند.
در شیوه فردی، والدین دانش آموزان می توانند با رفتن به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی بخش سفارش دوره ای دانش آموزان و پرداخت الکترونیکی هزینه بسته آموزشی مورد نیاز خویش را سفارش دهند.
برای ورود به سامانه کد ملی دانش آموز، “نام کاربری” و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش آموز، “رمز عبور” ورود به سامانه است.
در شیوه گروهی، مدیران مدارس از راه سامانه سناد به بخش سفارش گروهی کتاب های درسی سامانه مذکور مراجعه نموده و به صورت جمعی نسبت به سفارش کتاب های درسی اقدام نمایند.