به گزارش مدل کودک مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: رانندگان خودرو های سنگین از تفاوت قیمت های لاستیک سنگین مندرج در سامانه وزارت صمت با بازار گلایه دارند.
به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، در ایام اخیر خبرهایی از اعتراضات کامیون و اتوبوس داران به سبب افزایش قیمت اقلام مصرفی خصوصاً لاستیک و روغن موتور و همینطور لوازم یدکی از یک سو و عدم افزایش کرایه حمل کالا و مسافر از طرف دیگر شنیده می شود.
یکی از مهم ترین گلایه های رانندگان خودرو های سنگین، بالا بودن قیمت لاستیک و عدم امکان دسترسی به لاستیک های با نرخ های دولتی در سامانه «کالا» ی وزارت صمت است و رانندگان مجبورند لاستیک را از بازار آزاد دریافت نمایند.
به گفته برخی فعالان صنف حمل و نقل جاده ای، مشکلات در ارتباط با لاستیک سنگین از زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات لاستیک سنگین از بهار ۱۳۹۹ شروع شده و همچنان ادامه دارد.
مدیرکل مسافری سازمان راهداری: قیمت بلیت اتوبوس نسبت به هزینه های رانندگان بسیار کمتر است
داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درمورد قیمت بلیت اتوبوس های بین شهری اظهار داشت: هم اکنون نرخ بلیت ها تغییری نکرده است و همانند سال قبل با همان نرخ، کرایه مسافران دریافت می شود.
وی درباره گلایه رانندگان اتوبوس از نرخ پایین کرایه ها اظهار نمود: اگر هزینه های تمام شده اتوبوس داران با نرخ کرایه و بلیت اتوبوس مقایسه شود، می بینیم که تفاوت زیادی میان این دو است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: هزینه های مالکان ناوگان بین شهری شامل دو هزینه جاری و ثابت است که هزینه های جاری همان روغن موتور، لاستیک، حقوق راننده، بیمه و… و همینطور هزینه ثابت، سرمایه گذاری برای خرید اتوبوس و افزایش قیمت اتوبوس هاست؛ برآیند این دو مدل هزینه در چارچوب «نفر-کیلومتر» نشان داده است که قیمت فعلی بلیت اتوبوس و کرایه ای که از مسافران دریافت می شود، با آنچه باید باشد، فاصله بسیاری دارد.
وی تاکید کرد: البته قرار نیست این تفاوت میان قیمت موجود بلیت با نرخ واقعی کرایه به صورت یکجا اعمال شود و شاهد افزایش یکباره نرخ کرایه حمل مسافر باشیم.
آخرین وضعیت تهیه لاستیک سنگین در سامانه «کالا»
باقرجوان درباره گلایه رانندگان خودرو های سنگین برون شهری از وضعیت توزیع لاستیک اضافه کرد: هم اکنون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دیگر در بخش توزیع حواله های لاستیک دخالتی نمی کند و تنها مرجع صدور حواله های خرید لاستیک سنگین، سامانه «کالا» ی وزارت صمت است.
وی اظهار داشت: همکاران ما در وزارت صمت پذیرفته اند که میزان عرضه برخی لاستیک های سنگین مطلوب برای کامیون ها و اتوبوس های بین شهری نسبت به تقاضای فعالان این صنف، کمتر است.
این مقام مسئول در سازمان راهداری خاطرنشان کرد: متأسفانه حواله لاستیک های مطلوب در سامانه کالا، به سرعت به فروش رفته و تمام می شود.
وی در مورد اظهار نظر برخی رانندگان خودرو های سنگین که برخی عاملان فروش، فوراً لاستیک هایی که در سامانه کالا عرضه می شوند، را خریداری و در بازار با قیمت بالاتر می فروشند، اظهار داشت: امکان دارد فردی تعداد زیادی اسناد در ارتباط با درخواست صدور حواله را در اختیار داشته باشند و بتوانند حواله های گوناگونی دریافت نمایند و سپس مبادرت به فروش آنها در بازار آزاد با قیمت های بالاتر کنند.
قیمت لاستیک در بازار آزاد با نرخ های مندرج در سامانه کالا متفاوت است
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان نمود: مثلا لاستیک بارز رادیال در سامانه کالا یک قیمت است و در بازار آزاد قیمت دیگر دارد. ما هم به دوستان وزارت صمت گفته ایم که چگونه همه حواله ها از سامانه خارج می شود و خریداران واقعی نمی توانند لاستیک تهیه کنند؟
وی افزود: به همکاران وزارت صمت اعلام نموده ایم که عمده لاستیک های سنگین موجود در سامانه کالا، تولید داخل هستند و کالای قاچاق نیستند که نتوان متوجه شد چه کسی بیشتر حواله ها را دریافت می کند. وزارت صمت باید در این خصوص پاسخگوی رانندگان خودرو های سنگین باشد.
باقرجوان گفت: امکان دارد بعضی از انواع لاستیک های دیگر در سامانه موجود باشد؛ اما آن لاستیکی که مورد نظر رانندگان با شرایطی چون قیمت مناسب، میزان پیمایش بالا، کیفیت مطلوب و… است، امکان دارد به سرعت در سامانه کالا تمام شود یا کم باشد.
وی اشاره کرد: برای رفع مشکلات لاستیک در سامانه کالا، جلسات ماهانه با مسؤلان مربوطه در وزارت صمت برگزار می نماییم.
دبیر انجمن کامیون داران: رانندگان امکان دریافت حواله از سامانه کالا را ندارند
احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کامیون داران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره گلایه ها و اعتراضات اخیر رانندگان خودرو های سنگین اظهار نمود: قرار بود فردا با معاون اول رئیس جمهور نشستی داشته باشیم و گلایه های رانندگان را به محمد مخبر منتقل نماییم اما این نشست به زمان دیگری موکول شد و فردا با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در این خصوص دیدار و مذاکراتی خواهیم داشت.
وی افزود: از زمانی که ارز ترجیحی واردات لاستیک سنگین برداشته شد، رانندگان مستقیماً باید به سامانه کالا رجوع و حواله دریافت لاستیک را از آن دریافت نمایند اما بخش عمده ای از رانندگان می گویند امکان تهیه حواله لاستیک از سامانه وزارت صمت را ندارند.
کریمی اظهار داشت: عاملان توزیع لاستیک در زمان به روز رسانی سامانه، به یک باره بخش زیادی از لاستیک ها را خریداری می کنند و مصرف کننده واقعی امکان دریافت حواله ها را ندارد؛ حتی گفته می شود تولیدکنندگان و یا برخی مسؤلان سامانه کالا با عالمان توزیع هماهنگ باشند و به آنها از قبل اعلام می شود که مثلا در چه ساعت و تاریخی، امکان خرید لاستیک های پُر مصرف از سامانه کالا فراهم می شود؛ عاملان فروش هم به یک باره مبادرت به خرید آنها می کنند.
وی درباره تفاوت قیمت لاستیک سنگین در بازار آزاد با آنچه از سامانه کالا بعنوان حواله دریافت لاستیک صادر می شود، اظهار داشت: این تفاوت قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر حلقه لاستیک سنگین برای اقلام پُر مصرف است. این تفاوت برای لاستیک های باکیفیت تر مانند میشلن فرانسوی به ۱۰ میلیون تومان هم می رسد.
بخشی از تولیدات لاستیک در سامانه وزارت صمت ثبت نمی شود
دبیر انجمن کامیون داران اظهار داشت: هم وزارت صمت و هم تولیدکنندگان و عاملان فروش می دانند که بخشی از لاستیک های تولید داخل وارد سامانه کالا نشده و به بهانه هایی چون اختصاص به برخی نهادها همچون شهرداری ها، خارج از فرایند وزارت صمت توزیع می شود؛ اما تعداد این لاستیک هایی که به این بهانه وارد سامانه نمی شوند، بسیار بالاتر از نیاز این نهادهاست و در بازار آزاد به فروش می رسند.
وی تاکید کرد: یک راه دیگری که عاملان فروش برای دستیابی به اسناد رانندگان دارند، درخواست کپی برگ سبز کامیون ها از رانندگان است که در بار اول رفتن به عاملان فروش از آنها دریافت می کنند؛ سپس در دفعه های بعدی به سادگی می توانند با بهره گیری از کپی مدارک رانندگان، مبادرت به دریافت حواله های لاستیک سنگین با تعداد زیاد از سامانه کالا می کنند.
به گفته این فعال صنفی صنعت حمل و نقل جاده ای، کشنده ها و نفتکش ها در سال ۸ حلقه، باری های ۱۰ چرخ ۶ حلقه و کامیونت ها ۴ تا ۶ حلقه لاستیک در سال مصرف می کنند.
منبع: modelkids.ir