بااینکه وزیر صمت وعده کاهش قیمت ها بوسیله افزایش عرضه را داده بود اما کاهش های اخیری که در بازار خودرو رخ داده ناشی از نوسانات نرخ دلار و اخبار مذاکرات بوده است.
به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، طی دو سال گذشته، قیمت ها در بازار خودرو به اشکال مختلفی افزایش یافت؛ یک روز به بهانه عرضه کم، یک روز به بهانه نرخ دلار و یک روز هم به بهانه دلال بازی. وضعیت قیمت ها در بازار تا جایی بصورت سوداگرانه بالا رفت که امروز فاصله قیمتی به وجود آمده بین کارخانه و بازار در بیشتر خودرو ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است. این در حالیست که قشر متوسط و کم درآمد توان خرید خودروی خارجی و مونتاژی را ندارد و باید خودروی تولید داخل بخرند.
با توجه به اهمیت موضوع و پیگیری ها نمایندگان مجلس، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت اول آبان ماه سال جاری و قبل از اعمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه، وعده داد که «با طراحی برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو، به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت ها کم شود و این مهم تا آخر سال ملموس خواهد شد.»
این در حالیست که بررسی بازار خودرو نشان میدهد وزارت صمت نتوانسته کنترل خاصی بر بازار داشته باشد و یک ماه مانده تا اختتام وعده وزیر، کاهش نرخ دلار و انتظار برای شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات قیمت ها را به سمت کاهشی شدن سوق داده است.
عقب نشینی خریداران به امید کاهش قیمت
در این رابطه سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران به مهر اظهار داشت: وضعیت بازار خودرو بسیار آرام است و طی روزهای گذشته آرام تر هم شده است و معاملات در نقطه صفر قرار دارد؛ فروشنده وجود دارد اما خریدار به سبب امید برای کاهش نرخ دلار و انتظار برای شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای، از بازار عقب نشینی کرده است.
وی اضافه کرد: البته قیمت های اعلامی از طرف فروشندگان نیز فقط قیمت های اعلامی هستند و اگر خریدار در بازار حضور یابد می تواند خودرو را با قیمت پایین تر از اعلامی ها نیز بخرد. نکته مهم این که خیلی وقت است که دلال در بازار خودرو وجود ندارد و هر چه هست خریدار واقعی است. البته در ثبت نامی ها دلال وجود دارد اما در بازار آزاد حضور ندارند.
کاهش ۳ تا ۱۵ میلیونی قیمت ها
موتمنی اشاره کرد: هم اکنون قیمت ها در بازار خودرو میانگین بین ۳ تا ۱۵ میلیون تومان کم شده است؛ پراید ۱۱۱ از ۱۸۸ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۱۷۲ میلیون تومان به ۱۶۹ میلیون تومان، ساینا دنده ای از ۱۹۶ میلیون تومان به ۱۹۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۷۰ میلیون تومان به ۲۶۴ تا ۲۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۳۳۵ میلیون تومان به ۳۲۵ تا ۳۲۰ میلیون تومان، تیبا صندوق دار از ۱۸۱ میلیون تومان به ۱۷۸ میلیون تومان و پژو پارس ساده از ۲۸۰ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است.
کاهش ۳۰ درصدی قیمت در صورت عرضه هزار دستگاه به بازار
وی در مورد عرضه خودرو نیز اظهار داشت: متأسفانه هنوز عرضه خودرو زیاد نشده است و به سبب بحث کیفیت و کنترل های بیشتر، عرضه کمتر هم شده است. این در حالیست که اگر عرضه زیاد بود و بطورمثال اگر امروز هزار خودرو به بازار تزریق می شد قیمت در بازار ۳۰ درصد کاهش می یافت و چنانچه روزانه شاهد عرضه هزار دستگاه در بازار بودیم، بطور قطع قیمت ها فوراً به قیمت کارخانه نزدیک می شد.
موتمنی اشاره کرد: در سال ۹۷ فاصله قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نزدیک به ۱۰ میلیون تومان با قیمت کارخانه فاصله داشت اما امروز این فاصله قیمتی به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است؛ همین طور در صورت آزاد شدن واردات خودرو، حتی با دلار ۲۷ هزار تومان و تعرفه بالا، بطور قطع بازار خودرو تکان اساسی درباب قیمت ها می خورد.
در حال حاضر اصلی ترین مشکل بازار خودرو عرضه کم است. تقاضا با عرضه هیچ همخوانی ندارد در صورتیکه اگر عرضه متناسب با تقاضا باشد، این قیمت های نجومی در بازار رد و بدل نمی گردد.
به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، میانگین قیمت خودرو های پرفروش در بازار و کارخانه به شرح جدول زیر است.خودرو (۱۴۰۰)قیمت بازار (۲۰ بهمن ماه)قیمت کارخانهکوییک اتوماتیک۲۸۱ میلیون تومان۲۷۷ میلیون و ۸۶ هزار تومانپراید ۱۱۱۱۸۵ میلیون تومان-پراید ۱۳۱۱۶۹ میلیون تومان-تیبا صندوق دار۱۷۸ میلیون تومان۱۱۸ میلیون تومانتیبا هاچ بک EX۱۸۶ میلیون تومان۱۲۵ میلیون تومانساینا دنده ای۱۹۳ میلیون تومان۱۲۲ میلیون و ۸۷۲ هزارتومانرانا پلاس۲۶۹ میلیون تومان۲۱۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان۲۰۶ تیپ ۲۲۶۵ میلیون تومان۱۴۹ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان۲۰۶ تیپ ۵۳۳۰ میلیون تومان-سمند LX، EF۷۲۷۵ میلیون تومان۱۵۷ میلیون و ۳۳۴ هزار تومانپژو پارس ساده۲۷۰ میلیون تومان۱۶۹ میلیون و ۲۳۳ هزار تومانپژو پارس LX۳۳۵ میلیون تومان۱۷۵ میلیون و ۹۲۳ هزار توماندنا معمولی۳۶۱ میلیون تومان۲۰۵ میلیون و ۲۶۲ هزار تومانسورن پلاس۳۰۵ میلیون تومان۲۴۲ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان