رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ترخیص ۳۳۰۰ دستگاه از هفت هزار کامیون وارداتی دپو شده در گمرکات کشور آگاهی داد.
داریوش امانی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک اظهار نمود: برمبنای بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، امکان واردات کامیون های دست دوم اروپایی با عمر زیر ۳ سال وجود دارد و هم اکنون، این روند در دست اجراست. آخرین وضعیت ترخیص کامیون های دپو شده در گمرکات وی ادامه داد: تا کنون برای واردات نزدیک به ۷ هزار دستگاه کامیون ثبت سفارش انجام که از این تعداد نزدیک به ۳۳۰۰ دستگاه تا کنون از گمرک ترخیص و ۱۴۰۰ دستگاه کامیون هم شماره (پلاک) گذاری شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بعد از آن که دستگاه قضائی به موضوع ورود کرد، با فرآیندهایی که ترخیص را کُند کرده بود، مقابله و اصلاح شد؛ شرایط شماره گذاری هم اکنون بسیار مناسب می باشد و دنبال آن هستیم تا از این هم بهتر شود. عامل دپوی کامیون ها در گمرک، خودِ واردکننده است وی تصریح کرد: این که برخی کامیون ها در گمرک دپو شده اند به سبب مسائلی است که خود واردکننده با آنها مواجه می باشد و ضوابطی همچون «گرفتن گواهی استاندارد»، «گواهی های محیط زیست»، «ارائه اسناد منشأ ارز که خارجی باشد نه داخلی»، «مجوزهای مربوط به خدمات بعد از فروش» که مد نظر قانون بوده و هر یک فرآیندهای خاص خودرا دارد را نتوانسته عرضه نماید و مشکلات خودرا حل کند. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره کرد: مشکلاتی که بر سر واردکنندگان است را دسته بندی کردیم و مشکلاتی که عمدتا بین واردکنندگان مشترک بود را با ورود مقام قضائی برطرف کرده ایم؛ فضای بسیار خوبی هم اکنون حاکم شده و ترخیص درحال رخ دادن است. اگر جلوی ثبت سفارش واردات کامیون گرفته شود، شوک قیمتی به بازار وارد می شود وی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت سفارش واردات کامیون های زیر ۳ سال ساخت اروپایی، همچنان باز است یا نه؟ اظهار داشت: سامانه ثبت سفارش باز بوده و روند واردات ادامه خواهد داشت؛ کامیون های موجود در گمرکات به تدریج درحال ترخیص هستند و ما اقدامات مربوطه را انجام می دهیم؛ اگر اعلام نماییم که ثبت سفارش مسدود است، شوک قیمتی در بازار ایجاد خواهد شد و قیمت کامیون ناگهان افزایش می یابد. امانی درباره بالا بودن کامیون های وارداتی در بازار بیان کرد: وظیفه وزارت راه و شهرسازی در موضوع واردات کامیون های دست دوم اروپایی، فقط تسهیلگری بوده و اصل موضوع بر عهده وزارت صمت است؛ اما با توجه به این که بخش حمل و نقل جاده ای از موضوع واردات کامیون های زیر ۳ سال ساخت منتفع می شود، از صفر تا صد این مسأله را سازمان راهداری و وزارت راه در دست گرفته است؛ وگرنه بسیاری از دستگاهها موظفند دخالت کنند. بارها از سازمان حمایت خواسته ایم تا کامیون های وارداتی را قیمت گذاری کند وی تاکید کرد: در موضوع نظارت بر قیمت کامیون های وارداتی اروپایی، وزارت صمت و سازمان حمایت باید ورود کند و کار را انجام دهد؛ ما جلسات مربوطه را برگزار و مکاتبات آنرا هم ارسال کرده ایم؛ به دنبال آن هستیم تا قیمت گذاری بر روی کامیون ها صورت گیرد و با قیمت مد نظر سازمان حمایت، کامیون های وارداتی به رانندگان واگذار شود؛ دنبال آن هستیم تا وزارت صمت این مساله را بپذیرد و وظیفه ذاتی خود که قیمت گذاری است را انجام دهد. حل مشکلات قطعه، لاستیک و روغن بر عهده وزارت صمت است؛ اما سازمان راهداری دنبال می کند رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره مشکلات کامیون داران درباب تامین قطعات یدکی خودرو های سنگین، روغن موتور و لاستیک اظهار نمود: باید این سوال را از وزارت صمت مطرح کرد؛ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نه در کار تولید و نه توزیع قطعه، لاستیک و روغن موتور دخالتی ندارد. وی افزود: البته خانه رانندگان خودرو های سنگین، سازمان راهداری است و هر مشکلی که پیدا می کنند، به این سازمان مراجعه می کنند؛ بااینکه متولی این موضوعات وزارت صمت است، اما ما در سازمان راهداری بارها این مسأله را پیگیری کرده ایم و هر جا مشکلی پیش آمده، رأسا به آن ورود کرده ایم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: زمانی که مسأله کمبود لاستیک سنگین پیش آمد، سازمان راهداری اعلام آمادگی کرد تا توزیع لاستیک رانندگانی که ذیل این سازمان هستند را در دست بگیرد؛ در موضوع روغن موتور هم اعلام کردیم حاضریم به رایگان پایانه های سازمان راهداری را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم تا بدون واسطه، روغن در اختیار رانندگان قرار گیرد. وی ادامه داد: هم اکنون هم دنبال حل مشکلات رانندگان هستیم و جلساتی با وزارت صمت در حوزه روغن و لاستیک برگزار کرده ایم؛ درحال پیگیری هستیم تا مشکلی پیش نیاید. شخص وزیر راه نیز با وزیر صمت گفتگوهایی داشته است. دنبال عرضه لاستیک و روغن موتور در بورس کالا هستیم رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره عرضه لاستیک و روغن موتور در بورس کالا اظهار داشت: دنبال آن هستیم؛ ما هر روشی را که سبب شود تا روغن و لاستیک ارزان تر دست رانندگان و مصرف کنندگان ما برسد، دنبال می نماییم.