به گزارش مدل کودک معاون حمل و نقل سازمان راهداری با تاکید بر این که نه تنها کمبود کامیون نداریم بلکه مازاد هم داریم، اظهار داشت: مجموع شرایط را بگونه ای رقم زده اند که کامیون داران رغبتی به حمل کالا ندارند.
به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، مرتضی حنیفه زاده مشاور وزیر جهاد کشاورزی اخیراً درباره علت کمبود نهاده های دامی برای دامداران گفته است: هم اکنون نهاده به میزان کافی برای مصرف دامداران تأمین شده است، ولی سو مدیریت و مدیریت سلیقه ای سبب شده نهاده های دامی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام به گمرکات رسیده وارد کشور نشود و به دست دامداران نرسد.
به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی، هم اکنون مشکل اصلی نهاده ها که سبب کمبود آن در دامداری ها شده، مسأله انتقال از گمرکات کشور به استانهای مختلف است؛ بنابراین با توافقات صورت گرفته میان وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و مسؤلان حمل و نقل ریلی مقرر شد این نهاده های دامی مانده در گمرکات کشور در اسرع وقت ترخیص و از راه حمل و نقل ریلی به تعاونی ها و اتحادیه های مربوطه و در نهایت به دست دامداران برسند.
اگرچه این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، مستقیماً از کمبود ناوگان جاده ای سخنی نگفته، اما با عنایت به اظهارات گذشته مقامات وزارت جهاد در مورد کمبود ناوگان جاده ای، کوشش برای حمل نهاده ها با ناوگان ریلی، به سبب ناتوانی در رفع مشکل انتقال ناوگان جاده ای به بنادر جنوبی خصوصاً بندر امام خمینی (ره) برای انتقال کالاهای اساسی به داخل کشور است.
در همین ارتباط، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری مرغ تخمگذار هم امروز در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه مشکلات حمل و نقل نهاده های دامی از بنادر جنوبی به مقصد استان ها جدی است، گفته است: باوجود این که حواله های تحویل کنجاله سویا و ذرت طبق برنامه و سهمیه بندی از بازارگاه صادر و وجه آن با تمام مشکلات نقدینگی حتی دو هفته پیش از صدور حواله در سامانه مذکور واریز می شود اما مشکلات حمل و نقل از بنادر جنوبی به مقصد استان ها بسیار جدی است. مرغداران به ناچار، درخواست غیر قانونی رانندگان کامیون ها که تا ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو حمل نهاده مطالبه می کنند را می پذیرند ولی کمبود کامیون و تریلر و یا عدم تمایل رانندگان به فعالیت در این عرصه به یک معضل تبدیل گشته است
معاون سازمان راهداری: کمبود کامیون نداریم؛ شرایط را برای رانندگان سخت کرده اند
در پیگیری این موضوع، بابک طالبی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اظهار نظر وزارت جهاد کشاورزی در مورد کمبود ناوگان جاده ای برای حمل کالاهای اساسی اظهار نمود: ما موارد و مستندات را عرضه کرده ایم؛ شکی نیست که ناوگان جاده ای ما در کشور بیشتر از میزان نیاز است و کامیون داران به دنبال جذب بار هستند؛ ازاین رو کم لطفی است که بگوییم کامیون وجود ندارد.
وی افزود: وقتی رانندگان حمل و نقل جاده ای ما در گرمای بالای ۵۰ درجه به بندر امام خمینی (ره) می روند و ۱۰ تا ۱۴ ساعت در کامیونی که کولر ندارد، معطل می شوند حال آنکه کارمندان همان بندر حاضر نیستند ۵ دقیقه در آن گرما زیر آفتاب بمانند، با چه منطقی باید آنها را اجبار نماییم که برای جذب بار به بندر امام (ره) بروند؟
طالبی اظهار داشت: البته ما مشوق هایی برای رانندگان در نظر گرفته ایم؛ بعضی از رانندگان هم چون شغلشان صرفا رانندگی است، هر شرایطی را تحمل می کنند و به بندر امام (ره) می روند اما این که بگویند کامیون ها نمی آیند، کم لطفی است؛ دستگاههای مسئول در آن منطقه، خودشان با شرایطی که در آنجا تعریف کرده اند، نمی گذارند کامیون ها به بندر امام (ره) بروند.
روزی ۲ هزار دستگاه کامیون به بندر امام (ره) می رود
معاون حمل و نقل سازمان راهداری خاطرنشان کرد: همین هم اکنون روزی ۲ هزار دستگاه کامیون به بندر امام (ره) می روند؛ هم برای شرکت پشتیبانی امور دام و هم برای کالاهای شرکت GTC (شرکت بازرگانی دولتی ایران) فعالیت حمل کالا داریم.
وی تاکید کرد: حتی تمهیداتی اندیشیده ایم که «اعلام بار» کالاهای اساسی این دو شرکت (بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام) بخصوص نهاده های دامی را در اولویت قرار دهیم و انحصارا دو نوبت از اعلام بار در سالن های اعلام بار را به کالاهای اساسی دولتی اختصاص داده ایم و هیچ اعلام بار بخش خصوصی نداریم؛ البته می پذیریم که این تمهیدات، اجحاف در حق بخش خصوصی است.
شرکت های حمل و نقل خصوصی را مکلف به اعزام کامیون برای حمل کالاهای اساسی کرده ایم
طالبی بیان نمود: ما حتی به شرکتهای حمل و نقل خصوصی تکلیف کرده ایم که برخی از ناوگان ملکی خویش را به بندر امام (ره) اعزام کنند و آنها هم با سازمان راهداری همکاری می کنند؛ در حالیکه می توانند بگویند ما نمی پذیریم ولی به دعوت سازمان راهداری، پاسخ مثبت داده اند؛ با چنین اقداماتی توانسته ایم بخشی از کار را جمع و روزی ۲ هزار دستگاه کامیون را به بنادر جنوبی ارسال نماییم.
وی با تاکید بر این که رانندگان به شدت از شرایط حاکم بر بندر و انبارها ناراضی اند، گفت: رانندگان بابت معطلی ها اذیت شده اند؛ البته بخشی از نارضایتی ها در مورد کم بودن کرایه حمل را شرکتهای دولتیِ صاحب کالا، جبران کرده اند ولی کماکان مشکل کمبود گیت خروج، کمبود انبارهایی که میتوان از آنها بار دریافت کرد و بسیاری مشکلات دیگر باقی است که علیرغم تذکرات زیاد، اتفاق خاصی در مورد رفع آنها رخ نداده است.
از حمل ریلی کالاهای اساسی استقبال می نماییم ولی صاحب کالا رغبتی نشان نمی دهد
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابه جایی کالاهای اساسی از بنادر به داخل کشور، خاطرنشان کرد: ما بعنوان متولی بخش جاده ای، از افزایش سهم ریل از حمل بار نسبت به جاده استقبال می نماییم اما سهم بخش ریلی از حمل بار، بسیار ناچیز است.
وی افزود: به خاطر انعطافی که بخش جاده ای دارد طبیعتاً صاحبان کالا هم به سمت استفاده از حمل جاده ای رغبت بیشتری دارند تا حمل ریلی؛ برخی بارها واقعاً ریل پسندند و فقط باید با قطار حمل شوند؛ راه آهن هم تسهیلات خوبی در این خصوص در اختیار صاحبان کالا قرار داده است ولی صاحبت کالا به خاطر انعطافی که در حمل و نقل «درب به درب» در بخش جاده ای وجود دارد، حمل جاده ای را می پسندد؛ اما اگر در حمل و نقل ریلی، نیازی به ترانشیپ یا حمل و نقل ترکیبی در مقصد نباشد، حمل ریلی بهترین گزینه بوده و ایمن تر و ارزان تر است.
منبع: مدل کودک