به گزارش مدل کودک گروه خودروسازی سایپا سرانجام سال قبل از نهایی شدن تولید خودرو شاهین در این شرکت خبر داد، خودرویی که به نظر می آید در کسب شاخصهای کیفی پیشتاز است.
به گزارش مدل کودک به نقل از مهر به نقل از سایپا، خودروی جدید سایپا که اولین بار در نمایشگاه خودرو شیراز در معرض دید عموم قرار گرفت، ابتدا بنا بود با نام رهام به بازار برسد اما در نهایت این گروه خودروسازی نام شاهین را برای آن برگزید.
شاهین که در پیش فروش های ماه های گذشته سایپا برای متقاضیان عرضه شده است، در چهار سیلندر، با قدرت ۱۱۰ اسب بخار، گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر مربع و جعبه دنده پنج سرعته دستی با استاندارد آلایندگی یورو پنج به بازار می آید.
سلیمانی مدیرعامل سایپا اعلام نموده که این شرکت در سال ۱۴۰۰، ۲۰ هزار دستگاه از این خودرو را تولید خواهد نمود. در کنار تاکید سایپا بر داخلی سازی این خودرو و به حداقل رساندن وابستگی خارجی در تولید آن، شاهین در حوزه کیفیت و عبور از تست های فنی هم توانسته موفقیت های قابل قبولی به دست آورد.
یکی از اصلی ترین خصوصیت های شاهین به تفاوت در نحوه دریافت شاخص کیفیت خودرو باز می گردد. در ایران، سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد، به صورت ماهانه و سالانه کیفیت خودرو های داخلی را بررسی می کند و آنها را بر مبنای ستاره کیفیت به دست آمده درجه بندی می کند.
در این حوزه یکی از اصلی ترین انتقادهایی که از جانب مردم مطرح می شود، نادیده گرفتن نظر مصرف کنندگان نهایی خودرو در این شاخص کیفیت است و بسیاری معتقدند بخش مهمی از طبقه بندی کیفی خودرو ها باید با استفاده از نظر مصرف کنندگان در فضایی حقیقی نهایی شود.
سایپا در ارتباط با خودرو شاهین اعلام نموده که برای اولین بار در میان خودرو های داخلی، گارانتی سه ساله یا معادل کارکرد ۶۰ هزار کیلومتری در نظر گرفته است. این شرکت همینطور اعلام نموده علت اصلی اطمینان خاطر از کیفیت شاهین، داخلی سازی قطعات این خودرو در دوران تحریم است.
در کنار آن، سایپا خودرو جدید خویش را در معرض آزمون های کیفی مختلفی قرار داده تا متقاضیان توان ارزیابی دقیق کیفیت این خودرو را پیدا کنند. یکی از این آزمون ها که سایپا ویدئو آنرا هم منتشر نموده، تست سیستم ایربگ شاهین، بر اساس استاندارد روز اروپا و همینطور استاندارد ملی ایران است.
در عملکرد سیستم ایربگ، تست در ارتباط با عملکرد مدار و ماژول های کیسه هوا و تست نهایی کیسه هوا در شرایط بازشو اهمیت فراوانی دارد که شاهین توانسته هر دو تست را با موفقیت پشت سر بگذارد. در کنار تست ایربگ، سایپا تست تصادف دیگری را هم بر روی شاهین انجام داده و فیلم در ارتباط با آنرا منتشر نموده است.
در یکی از آخرین بررسی های انجام شده بر روی سازه «شاهین» در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانسته از تست R۹۵ استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید. تست تصادف ECE R۹۵ به این گونه اجرا می شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-۲) را مورد بررسی قرار می دهد و با در نظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همینطور بررسی سازه بعد از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا می شود.
سایپا اعلام نموده بعد از عبور موفقیت آمیز شاهین از این دو تست، بزودی نتایج آزمایش بر روی بخش های دیگر شاهین را هم منتشر می کند تا مصرف کنندگان نهایی با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به ورود به بازار این خودرو اقدام نمایند.
منبع: modelkids.ir