مدل کودک: بررسی ها نشان میدهد که تولیدکنندگان لوازم خانگی همچون سال گذشته، برنامه افزایش تولید را در دستور کار قرار داده اند و روند شتابان تولید لوازم خانگی در ماه نخست امسال نیز ادامه یافته است.
به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، صنعت لوازم خانگی ایران طی ادوار گذشته نقش چندانی در بازار داخلی نداشت، به شکلی که سالانه میانگین ۷ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید می شد و سهم عمده بازار در اختیار برندهای خارجی بود؛ بعنوان نمونه می توان به اواسط به دهه ۹۰ اشاره نمود. طبق بررسی های صورت گرفته در سال های ۹۵ و ۹۶ تا ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای خارجی بود و ۴۰ درصد به تولید داخل اختصاص داشت که این محصولات نیز از عمق ساخت داخل بسیار پایینی برخوردار بودند.
اما طی سه سال قبل مجموعه ای از اتفاقات باعث شده تیراژ و کیفیت تولید و عمق ساخت داخل لوازم خانگی افزایش شایان توجهی پیدا کند که همچون با اهمیت ترین این عوامل می توان به خروج تولیدکنندگان کره ای از بازار لوازم خانگی ایران و افزایش نرخ ارز اشاره کرد؛ این عوامل سبب شد تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی مجال پیدا کنند تا با افزایش تولید داخلی، ضمن اشتغال زایی، سهم خودرا از بازار داخلی نیز بالا برند.
آمار نشان میدهد که هم اکنون این صنعت ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم دارد و ۵۰۰ بنگاه فعال در زمینه صنعت لوازم خانگی فعال می باشند.
در سال ۹۹ در اقلام اصلی لوازم خانگی خودکفا شدیم
در همین رابطه کیوان گردان مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تا حدود پنج سال پیش بخش زیادی از نیاز بازار با واردات کالاهای کامل خارجی تامین می شد، اما امروز شاهد عرض اندام تولیدات داخلی در بازار هستیم؛ بعنوان مثال در صورتیکه سال قبل برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور برنامه ریزی شده بود، اما توانستیم ۱۴ میلیون دستگاه تولید نماییم که بیان کننده افزایش ۷۱ درصدی نسبت به سال ۹۸ بود.
وی با اعلان اینکه در سال ۹۹ در اقلام اصلی لوازم خانگی خودکفا شدیم، اضافه کرد: برای امسال نیز افزایش تولید نسبت به سال ۹۹ را در نظر گرفتیم تا وضعیت حضورمان در بازارهای صادراتی را نیز بهبود ببخشیم که دراین زمینه درحال بررسی بازارهای هدف هستیم.
گردان اظهار داشت: از سویی دیگر به دنبال راه اندازی شرکت های مختلف برای ایجاد رقابت سالم درون بنگاهی هستیم تا از این طریق رقابت بیشتری را بین بنگاه ها در بازار ایجاد نماییم چونکه با افزایش رقابت پذیری، کیفیت محصولات بالاتر می رود. وقتی سهم بازار محدود است و همه در آن بازار با هم رقابت می کنند، این مساله صد در صد به پایین آمدن قیمت تمام شده منجر می شود.
بر اساس این گزارش، بررسی آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولیدات صنعتی طی سال جاری نشان میدهد که تولیدکنندگان همچون سال گذشته، برنامه افزایش تولید را در دستور کار قرار داده اند و روند شتابان افزایش تولید لوازم خانگی در داخل کشور در ماه نخست امسال نیز ادامه یافته است بطوریکه برمبنای آمار تجمیعی، تولید انواع لوازم خانگی در فروردین امسال با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
رشد ۱۱۵.۲ درصدی تولید یخچال و فریزر
بر همین مبنا، طی فروردین سال جاری ۱۰۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالیست که در فروردین ماه سال قبل ۴۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه از این محصول تولید شده بود. بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل رشد ۱۱۵.۲ درصدی یافته است.رشد ۶۸.۹ درصدی تولید ماشین لباسشوییهمچنین در فروردین ماه امسال ۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در زمان مشابه سال قبل ۴۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه تولید شده بود. بدین سبب تولید ماشین لباسشویی در ماه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۶۸.۹ درصدی یافته است.تولید ۶۴.۷ درصدی کولر آبیهمچنین در فروردین ماه امسال ۱۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده که این رقم در زمان مشابه سال قبل ۶۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه بوده است. بدین ترتیب تولید انواع تلویزیون در فروردین امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۶۴.۷ درصدی داشته است. طبق اعلام گردان، سال قبل ۲۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شده و پیش بینی امسال صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی است.
منبع: مدل كودك