برپایه نظر سنجی جهاددانشگاهی قم مشخص شد مردم قم چقدر به رسانه ها در مورد كرونا اعتماد دارند؟

برپایه نظر سنجی جهاددانشگاهی قم مشخص شد مردم قم چقدر به رسانه ها در مورد كرونا اعتماد دارند؟

برپایه نظر سنجی جهاددانشگاهی قم مشخص شد مردم قم چقدر به رسانه ها در مورد كرونا اعتماد دارند؟

به گزارش مدل کودک قم معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم اظهار داشت: اعتماد به رسانه بعنوان مهم ترین منبع تأمین کننده اطلاعات مورد نیاز مردم، سرمایه اصلی رسانه ها است و این اعتماد و مقبولیت می تواند بر گرایش های مخاطبان به رسانه تاثیربگذارد.
علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم درگفت و گو با ایسنا عنوان کرد: باتوجه به شیوع یک ساله ویروس کرونا و احتیاج به داشتن داده های آماری مناسب برای مدیریت بهتر، به همت جهاد دانشگاهی قم، طرح نظرسنجی «سنجش دیدگاه شهروندان قم در مورد کرونا و علل کاهش و عدم همراهی مردم با دستورالعمل های بهداشتی» انجام شد.
وی بابیان اینکه این نظرسنجی در دیماه ۱۳۹۹ با تعداد نمونه ۳۹۹ نفر و جامعه آماری شهروندان بالای ۱۸ سال ساکن شهر قم و روستاهای اطراف انجام شد، اظهار نمود: شیوه انتخاب این افراد به شکلی بود که تا حدامکان پوشش پایگاه اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی و تمامی گروه های سنی و جنسی در نمونه ها حضور داشته باشند و پاسخگویان این طرح ۵۱.۱ درصد مرد و ۴۸.۹ درصد زن و با میانگینی ۳۸.۸ سال بوده اند.
وی ادامه داد: از نظر میزان تحصیلات ۱۶.۵ درصد بی سواد و یا دارای سواد ابتدایی، ۴۸.۹ درصد دارای تحصیلات متوسطه اول و دوم، ۲۹.۳ درصد دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی و ۵.۳ درصد دارای تحصیلات عالی (کارشناسی ارشد و دکتری) بوده اند و ۷۱.۲ درصد از پاسخگویان متأهل، ۲۶.۱ درصد مجرد و ۲.۸درصد بدون همسر (بر اثر طلاق یا فوت همسر) بوده اند.
وی با اعلان اینکه ۳۹.۸ درصد پاسخگویان دارای شغل آزاد، ۳۰.۸ درصد خانه دار، ۱۰.۵ درصد کارمند بخش خصوصی و دولتی، ۷.۳ درصد بازنشسته، ۶.۸ درصد درحال تحصیل و ۲ درصد بیکار و جویای کار بوده اند، اظهار نمود: برپایه این نظرسنجی، مهم ترین منبع کسب خبر برای اطلاع از سفارش های بهداشتی در مورد کرونا برای ۶۶.۹ درصد از پاسخگویان صدا و سیما، ۲۸.۳ درصد شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، ۱۱.۳ درصد متخصصان و پزشکان، هشت درصد دوستان و آشنایان، چهار درصد شبکه های ماهواره ای، ۲.۳ درصد روزنامه ها و خبرگزاری ها و ۱.۸ درصد بروشورهای آموزشی کاغذی و ۲.۳ درصد سایر موارد را بیان کرده اند.
بررسی میزان اعتماد پاسخگویان به اخبار در ارتباط با کرونا در رسانه ها
حسینی با تاکید براینکه اعتماد به رسانه بعنوان مهم ترین منبع تأمین کننده اطلاعات مورد نیاز مردم، سرمایه اصلی رسانه ها است و این اعتماد و مقبولیت می تواند بر گرایش های مخاطبان به رسانه تاثیربگذارد، بیان نمود: در رابطه با اعتماد به رسانه، نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در عصر حاضر هر کدام از رسانه، برداشت های متفاوتی از خبر یا یک وقایع دارند و مدعی عرضه حقیقت خبری هستند و اینکه افکار عمومی کدام برداشت را مقبول می داند، به کدام نوع رسانه اعتماد دارد و کدام خبر را می پذیرد مهم می باشد.
وی بابیان اینکه نتایج نشان داد باتوجه به دسترسی راحتتر اکثریت مردم به صدا و سیما در مقایسه با دیگر رسانه ها، کماکان صداو سیما با ۳۲.۹درصد مهم ترین و مورد اطمینان ترین منبع کسب خبر مردم برای اطلاع از سفارش های بهداشتی در مورد کرونا است، افزود: فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام با ۱۰.۳ درصد در رتبه دوم قرار دارد و فقط ۷.۱ به شبکه های ماهواره ای به میزان زیاد یا خیلی زیاد اعتماد دارند.
وی ادامه داد: اعتماد پاسخگویان به صدا و سیما در مورد اخبار در ارتباط با کرونا در میان زنان و مردان و گروه های مختلف سنی متفاوت می باشد، بطوریکه مردان به نسبت زنان و جوانان(افراد ۱۸ تا ۲۹ سال) به نسبت دیگر گروه های سنی اعتماد کمتری به صدا و سیما دارند اما این اعتماد در میان گروه های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.
حسینی اشاره کرد: اعتماد پاسخگویان به فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام در مورد اخبار در ارتباط با کرونا در میان زنان و مردان و گروه های مختلف سنی و تحصیلی متفاوت می باشد بطوریکه زنان به نسبت مردان به فضای مجازی در مورد اخبار در ارتباط با کرونا اعتماد کمتری دارند. همینطور نتایج نشان داد با افزایش سن اعتماد به اخبار در ارتباط با کرونا در فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام کمتر می شود و از سویی افراد غیردانشگاهی نسبت به افراد دانشگاهی به اخبار کرونا در فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام اعتماد کمتری دارند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: اعتماد پاسخگویان به اخبار کرونا در شبکه های ماهواره ای در میان گروه های مختلف سنی متفاوت می باشد بطوریکه با افزایش سن اعتماد به شبکه های ماهواره ای در مورد اخبار در ارتباط با کرونا کمتر می شود و اعتماد پاسخگویان به اخبار کرونا در شبکه های ماهواره ای در میان زنان و مردان و گروه های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.
بررسی میزان پیگیری خبرهای در ارتباط با کرونا
وی با اعلان اینکه یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور گذشته و ترس اولیه از کرونا تا حدودی کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: پیگیری هایی که مردم در ایام ابتدایی از کرونا و اخبار و اطاعات در ارتباط با آن داشته اند در شرایط کنونی کمتر شده است بطوریکه ۴۳.۹ درصد از پاسخگویان گفته اند کمتر از پنج یا شش ماه قبل خبرهای در ارتباط با کرونا را دنبال می کنند. و ۲۲.۱ درصد بیشتر از قبل و ۳۴.۱ درصد میزان پیگیری اخبار از جانب آنها نسبت به پنج یا شش ماه قبل هیچ فرقی نکرده است.
حسینی افزود: پیگیری پاسخگویان در مورد خبرهای در ارتباط با کرونا نسبت به پنج یا شش ماه قبل در میان گروه های مختلف سنی و تحصیلی متفاوت می باشد، بطوریکه جوانان به نسبت دیگر گروه های سنی کمتر از قبل خبرهای در ارتباط با کرونا را دنبال می کنند همینطور با تحصیلات دانشگاهی به نسبت افراد غیر دانشگاهی کمتر از قبل خبرهای در ارتباط با کرونا را دنبال می کنند و پیگیری ها در میان زنان و مردان و نوع فعالیت آنها، تفاوت معناداری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~