مدل کودک: سایپا تنها در ۱۹۱ روز کاری امسال ۳۳۳۹۵۰ دستگاه خودرو ساخته که ۲۱۰۳ دستگاه بیش از کل تولید سال قبل است.
به گزارش تجاری خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، بررسی آمارهای تولید سایپا حاکی از افزایش ۱۲ درصدی تولید روزانه این گروه خودروسازی است. بر اساس این آمارها، سایپا در ۲۱۳ روز کاری سال ۹۸ موفق به تولید ۳۳۱۸۴۷ دستگاه خودرو شد و این در حالیست که تنها در ۱۹۱ روز کاری سال جاری ۳۳۳۹۵۰ دستگاه خودرو ساخته که ۲۱۰۳ دستگاه بیش از کل تولید سال قبل است. این توفیق در سالی به دست آمد که سایپا علاوه بر دست وپنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از تحریم ها و شیوع کرونا، خودرو های مشترک خود با خودروسازان فرانسوی و چینی را هم از دست داد و در میانه راه از تولید پراید هم دست کشید.
جهش ۱۹۰ دستگاهی در متوسط تولید روزانه
مقایسه میانگین تولید روزانه نارنجی پوشان جاده مخصوص نشان میدهد که آنها در سال ۹۸ بطور متوسط در هر روز ۱۵۵۸ دستگاه تولید داشتند، اما در سال ۹۹ موفق شده اند این رقم میانگین را به ۱۷۴۸ دستگاه برسانند که حاکی از افزایش ۱۹۰ دستگاهی یا ۱۲ درصدی متوسط تولید روزانه در این گروه خودروسازی است.
وضعیت خوب تولید و تجاری سازی در خانواده سه پلت فرم
مقایسه وضعیت تولید در خانواده سه پلتفرم Q۲۰۰ (خانواده کوییک)، S۲۰۰ (خانواده ساینا) و X۲۰۰ (خانواده تیبا) نشان دهنده آنست که مجموع تولید این خودرو ها در سال قبل ۱۳۶۷۱۳ دستگاه بوده است. اما در ۹ ماهه سال جاری ۲۲۴۸۴۹ دستگاه از انواع این خودرو ها تولید شده است که جهش ۶۴ درصدی یا ۸۸۱۳۶ دستگاهی را در تولید نشان میدهد. همین طور میزان تجاری سازی محصولات این سه خانواده خودرویی در سال قبل ۱۴۱۵۴۱ دستگاه بوده که امسال به ۲۰۲۷۲۹ دستگاه رسیده و بدین ترتیب در بخش تجاری نیز شاهد جهش ۴۳ درصدی یا ۶۱۱۸۸ دستگاهی این خودرو ها هستیم.
صعود در بخش تکمیل کاری
درخصوص میزان تکمیل کاری خودرو های سایپا نیز آمارها گویای جهشی درخور هستند؛ در سال قبل میزان تکمیل کاری خودرو های سایپا ۱۴۹۷۸۵ دستگاه بود که در مدت ۹ ماهه سال جاری به ۱۶۷۵۱۷ دستگاه رسیده و این رقم نشان دهنده جهش ۱۲ درصدی یا ۱۷۷۳۲ دستگاهی سایپا در بخش تکمیل کاری است.
شکست پروژه تحریم صنعت خودرو ایران
در همین راستا، سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا قبل از این، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباب جهش تولید خودرو، اظهار داشته بود: فرامین رهبر معظم انقلاب در زمینه رشد تولید خودرو را با تاکید بر توان قطعه سازان داخلی محقق خواهیم کرد.
سلیمانی اضافه کرد: در دو سال قبل گروه سایپا با تاکید بر ظرفیت های موجود در داخل و شناسایی توان شرکتها و مجموعه های دانش بنیان داخلی توانسته است ضمن ارتقای کیفیت و معرفی محصولات جدید، رونق تولید را رقم بزند.
وی با اشاره به شکست پروژه تحریم صنعت خودرو ایران افزود: با تاکید بر توان موجود در کشور و بی نیاز از شرکای بدعهد خارجی، دشمن را در دستیابی به اهداف تحریم ناکام گذاشته و محصولات جدیدی را برپایه مگاپلت فرم ملی سایپا (اس پی ۱۰۰) به بازار عرضه کردیم.
صرف نظر کردن از سهم ۵۰ درصدی پراید از ظرفیت تولید
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همین طور بیان کرد: گام مهم دیگر توقف تولید پراید و حذف این محصول پرتیراژ از سبد محصولات سایپا بود که باتوجه به ظرفیت ۵۰ درصدی آن از کل ظرفیت تولید سایپا، یک خلأ بسیار بزرگ محسوب می شد، اما سایپا با برنامه ریزی دقیق و همکاری قطعه سازان این خلأ جدی را پر کرد و توانست در سال جهش تولید، به ارتقای کیفیت هم توجه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه راهبرد سایپا توسعه همکاری با صنایع دفاعی و شرکت های دانش بنیان در حوزه داخلی سازی قطعات است، اشاره کرد: درحال حاضر بیش از ۸۰ قطعه از محصولات خودرا با همکاری وزارت دفاع، نیروی هوافضای سپاه پاسداران و نیروی هوایی ارتش در دست ساخت و بومی سازی داریم و پیش تر نیز بخش زیادی از قطعات مورد نیاز را با کمک شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های ایرانی داخلی سازی کرده ایم.
سلیمانی جهش تولید با ادامه استفاده از ظرفیت های موجود و همگام با جهش تکنولوژی را هدف امسال سایپا عنوان نمود و اظهار داشت: توسعه همکاری با همه قطعه سازان داخلی خصوصاً نیروهای مسلح و شرکت های دانش بنیان را با قدرت پیش می بریم.» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در آخر اظهار داشت: «برنامه های جدیدی در زمینه ساخت قطعات بسیار پیشرفته خودرویی با تاکید بر توان داخلی به اجرا درآورده ایم که جزئیات آنرا در آینده اعلام خواهیم کرد.
منبع: مدل كودك